Strategia social media – o czym mówi i jak ją przygotować?

Platformy społecznościowe to w obecnych czasach potężne narzędzie do zwiększania świadomości marek. Ale czy wiesz, jak zintegrować działania w mediach społecznościowych z celami jakie chce osiągnąć Twój brand? Właśnie tym zajmuje się strategia social media. O tym czym jest i jak ją stworzyć dowiesz się z tego artykułu.

Strategia social media – wstęp

Czasy, w których do wyprzedzenia konkurencji w social mediach wystarczyło założenie konta i wrzucenie kilku postów niestety już dawno minęły. Obecnie, aby wybić ponad konkurencję i efektywnie wykorzystywać platformy społecznościowe do osiągania swoich celów, potrzebna jest kompleksowa strategia komunikacji. Taki dokument jest podstawą i wzorem działań brandu w sferze mediów społecznościowych, opisując kierunki działań i wiążąc je z celami, które chcemy osiągnąć.

Strategia social media – co to jest i do czego służy?

Strategia social media to dokument służący za mapę i kompas w kontekście poruszania się Twojej marki w mediach społecznościowych. Jeśli masz do osiągnięcia jakiś cel i zamierzasz wykorzystać do tego social media, ta mapa pokaże Ci jak się komunikować.

Paradoksalnie, w kontekście komunikacji całego brandu, strategia social media zajmuje raczej poziom taktyczny. Jest to element wykonawczy obejmujący komunikację w mediach społecznościowych, zintegrowany z resztą przekazu. Obejmuje on cele działania w mediach społecznościowych, taktykę stosowaną do ich osiągnięcia oraz metryki, które należy śledzić w celu pomiaru skuteczności.

Bez dobrego planu, nasza komunikacja social media będzie błądzić i z czasem utraci spójność, zarówno z samą sobą jak i z celami, które chcemy nią osiągnąć.

Strategia social media – jak się za nią zabrać?

Mimo bycia oddzielnym bytem, strategia social media nie może być pisana w oderwaniu od szerszej strategii komunikacji naszego brandu. Dzięki temu unikniemy skonfundowania odbiorców odmienną komunikacją. Nie oznacza to, że marki nie pozwalają sobie czasem na niespójne z główną komunikacją ekscesy w SoMe (jak np. Twitterowe kłótnie McDonald’s i Wendy’s), ale są to dość rzadkie przypadki.

Jeśli nie masz pomysłu jak zabrać się do stworzenia spójnej strategii marketingowej, zapamiętaj te proste kroki:

  1. Analiza SWOT: Tworzenie strategii zacznij od analizy słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń jakie może napotkać Twój brand. Nie będziesz w stanie określić jaka komunikacja social media sprawdzi się dla Ciebie, jeśli nie wiesz o czym tak właściwie mówisz. Dlatego zastanów się: co klienci cenią w Twoich produktach lub usługach, czego w nich brakuje.
  2. Weryfikacja wcześniejszych działań social media (jeśli były prowadzone): Wtym kroku należy ustalić rodzaj oraz jakość dotychczasowych działań marketingowych. Im więcej wiedzy wyciągniemy z analizy dotychczasowych działań, tym mniej będziemy musieli nauczyć się na błędach obecnych.
  3. Analiza działań konkurencji: Kolejny krok to poznanie zachowań konkurencji. Na ich podstawie można nie tylko obrać sprawdzony kierunek. Główną zaletą takiej analizy jest możliwość znalezienia mankamentów w komunikacji konkurencji i poprawienie ich w swojej.
  4. Zdefiniowanie grupy odbiorczej i stworzenie profilu odbiorcy: Jest to niezbywalna część dobrej strategii marketingowej. Trudno jest mówić, jeśli nie wiemy do kogo się zwracamy.
  5. Zdefiniowanie celu/celów jakie chcesz osiągnąć działaniami w social media: Bez jasno zdefiniowanego celu, nasza strategia będzie bezużyteczna. Określenie go pomoże Ci skupić się na odpowiednich działaniach i śledzić postępy w realizacji strategii. Poniżej przykładowe cele, które można osiągnąć działaniami w social media.
  1. Określ swój budżet: Jeśli do wypełnienia Twojego planu wystarczy obecność social media opierająca się o prowadzenie profilu, skromna kwota w zupełności wystarczy. Jeśli jednak jest potrzeba wdrożenia zaawansowanych rozwiązań takich jak kampanie reklamowe, automatyzacja, śledzenie wyników, współpracę z agencjami marketingowymi, koszty mogą znacznie wzrosnąć.
  2. Wybierz odpowiedni kanał i formę komunikacji: Jest to krok ściśle powiązany z określeniem grupy docelowej. Jeśli w naszej komunikacji zwracamy się do ludzi młodych, może się okazać, że TikTok jest najlepszą platformą do naszych celów. W tym kroku warto posiłkować się analizami serwisów social media. Poza kanałem należy wybrać też sposób komunikacji. Może mieć on wiele znaczeń, od języka komunikacji, po rodzaj postów (np. wideo, tekst, lub ich połączenie).
  3. Przygotuj content plan: Taki plan może obejmować regularne publikowanie treści wraz z harmonogramem, tworzenie kampanii reklamowych, angażowanie się w interakcję z obserwatorami i klientami, analizowanie wyników.
  4. Monitoruj efekty: Bez tego kroku, wraz z dokonywaniem odpowiednich korekt, nasza strategia social media znacząco straci na użyteczności. I nie chodzi tu tylko o korygowanie błędów po naszej stronie. Krajobraz mediów społecznościowych jest bardzo dynamiczny i zmieniające się trendy mogą zdezaktualizować nasze plany z dnia na dzień.

Strategia social media – dlaczego warto?

Stworzenie spójnego planu działań w mediach społecznościowych wymaga pewnego nakładu pracy oraz dużego Insightu na temat własnego biznesu i jego potrzeb. Przedstawia jednak sobą szereg korzyści. Część z nich została już wymieniona wśród celów jakie możesz osiągnąć kampanią SoMe, jednak wiele z zalet dotyczy efektywności osiągania tych celów.

Oto niektóre z atutów stworzenia dobrej strategii social media.

Strategia social media – przykłady

Przykład 1: Zwiększanie świadomości

Świadomość w social mediach można budować na kilka sposobów. Jednym z nich jest atrakcyjna komunikacja. W ramach kampanii dla marki “Mój Catering” stworzyliśmy serię animowanych postów, które spodobały się odbiorcom. Dzięki dobrze zaplanowanej komunikacji udało nam się zebrać 335 000 wyświetleń i zasięgi w wysokości ponad 200 000 osób.

Przykład 2: Świadomość i przekierowanie na sklep internetowy (sprzedaż)

Strategia social media może obejmować kilka celów. Tak właśnie było w naszej współpracy z Bolero. Naszym celem było budowanie świadomości, ale równie ważne było zwiększenie ruchu w nowiutkim sklepie Bolero. Kto go stworzył? Nie przyznamy się. Kampanię realizowaliśmy na TikToku, gdzie dzięki rzetelnemu content planowi uzupełnionemu o zmyślnie wykonane animacje zrealizowaliśmy cele świadomości oraz ruchu na stronie… i to z nadwyżką.

Strategia social media – podsumowanie

Stworzenie strategii social media może wyglądać skomplikowanie, ale wykorzystując serię kroków, jest prostym sposobem na znaczne zwiększenie skuteczności działań w social mediach. Będzie to oczywiście prosta wersja, domy mediowe i agencje digital istnieją właśnie po to, aby przeprowadzać złożone analizy i budować skomplikowane strategie. Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za swoją komunikację social media, skorzystaj z dołączonej karty pytań. A jeśli potrzebujesz kompetentnych działań w mediach społecznościowych i nie tylko, wybierz Cityboard Digital.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane