Tone of voice, czyli głos marki

Na sukces działań reklamowych składa się wiele elementów. Z pewnością masz świadomość znaczenia funkcji wizualnej tożsamości marki, przekazów tekstowych kierowanych do potencjalnych klientów, czy właściwego wyboru kanałów promocyjnych. A co wiesz o tone of voice? Jeśli to pojęcie jest dla Ciebie nowością, nie martw się! Dzięki lekturze naszego artykułu zrozumiesz, czym jest ten aspekt marketingu i dlaczego jest bardzo istotny.

Ton of voice (znany również jako ToV lub tonality) to sposób, w jaki marka „mówi” do odbiorców. Jakie składowe mogą tworzyć system komunikacji? Na przykład treści zakładek na stronie internetowej, posty w portalach społecznościowych, czy styl mówienia lektora w spocie reklamowym. Na pierwszy rzut oka zagadnienie może zatem wydawać się proste, jednak przygotowanie odpowiedniego tonality jest nie lada wyzwaniem. Dlatego też, warto w tej kwestii zaufać ekspertom. Wybierając agencję kreatywną Cityboard Digital, masz pewność, że ToV Twojej firmy spełni najwyższe standardy. Co się na nie składa?

Tone of voice: znaj klienta swego jak siebie samego

Przygotowanie tone of voice, które świetnie wesprze marketing Twojej firmy, powinno rozpocząć się od definicji grupy docelowej. Musisz jednak wiedzieć, że nie wystarczy Ci wiedza na temat tego, czy mówisz do kobiet, mężczyzn, młodzieży lub osób w średnim wieku. Konieczna jest naprawdę głęboka znajomość potencjalnych odbiorców. Czy znasz ich oczekiwania? Wiesz, jakich portali społecznościowych używają najczęściej? Czego się obawiają? Jakie są ich życiowe priorytety? Wśród kompetencji dobrej agencji marketingowej leży również udzielanie odpowiedzi na takie pytania.

Tone of voice: analiza marki

Definicja grupy docelowej wzajemnie przenika się z innym procesem. Mowa o analizie marki. Przed rozpoczęciem prac nad tone of voice należy zastanowić się nad emocjami, jakie chcesz wywołać u odbiorców. Czy zależy Ci na tym, aby firmę postrzegano jako profesjonalną? A może istotniejszą kwestią jest dla Ciebie budowa przyjacielskich stosunków z potencjalnymi klientami? Przykłady podobnych pytań można mnożyć, ale udzielenie na nie właściwych odpowiedzi to niezwykle istotna wiedza w kontekście tworzenia optymalnego Tov.

Tone of voice: dwa filary

Dobrze skonstruowane tonality, niezależnie od grupy docelowej, posiada dwie fundamentalne cechy. Pierwszą z nich jest autentyczność. Marka, która w oczach klientów nie jest wiarygodna, nie ma szans przebicia się przez rynkową konkurencję. Drugi filar efektywnego tone of voice stanowi spójność przekazu, który powinien bazować na wspólnych zasadach i stosowaniu ich na wszystkich platformach komunikacji.

Tone of voice: Gamechanger

Na rynku nie brakuje firm oferujących produkty wysokiej jakości. Wiele z nich potrafi komunikować się z odbiorcami w sposób autentyczny i spójny. Co zatem wpływa na sukces marketingowy niewielkiej części brandów i niewykorzystany potencjał promocyjny znacznej większości? Niewyróżniające się na tle konkurencji tonality. Oryginalność sposobu komunikacji to olbrzymia przewaga firm słynących ze swoich działań reklamowych. Oryginalność daje przewagę, ponieważ dzięki niej łatwiej zapaść w pamięć odbiorcy i zyskać jego zaufanie. Stąd już bardzo blisko do nawiązania z nim emocjonalnej więzi i zdobycia klienta.

Tone of voice: jak to robią giganci

Największe firmy na świecie są doskonale znane nie tylko dzięki swoim produktom czy usługom. Masowy odbiorca potrafi również natychmiast określić sposób, w jaki się komunikują. Działania marketingowe adidasa i Nike powszechnie kojarzone są z motywacją, inspiracją i zachętami do przekraczania własnych granic. Tone of voice Dove charakteryzuje się empatycznym językiem, który koncentruje się na wsparciu i samoakceptacji kobiet. Ciekawy przykład udanej zmiany ToV stanowi Old Spice. Istniejąca od blisko 90 lat firma w 2010 roku wywróciła swój sposób komunikacji z odbiorcą. Z marki hołdującej tradycyjnym wartościom, kierującej swoje produkty do starszych mężczyzn, Old Spice stał się brandem powszechnie kojarzonym z humorem, ekscentrycznością i ironicznym stosunkiem do męskości. Wystarczy spojrzeć na ich spoty reklamowe (słynny mężczyzna jadący tyłem na koniu).

Znajdziemy tonality Twojej marki

Na wypracowanie unikalnego sposobu komunikacji z odbiorcą składa się mnóstwo czynników. Aby rozpocząć pracę nad spójnym, autentycznym i oryginalnym tone of voice, konieczne jest zdefiniowanie grupy docelowej oraz analiza marki. Skuteczne przeprowadzenie tych działań wymaga udziału przynajmniej kilku doskonale znających się na rzeczy ekspertów. Znajdziesz ich oczywiście w agencji kreatywnej Cityboard Digital.

Chcesz trafiać prosto do serc i umysłów odbiorców? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane