Jak wykorzystać AI do analizy marketingowej?

Czy wiesz, że 70% ankietowanych menedżerów rozumie, jak sztuczna inteligencja może przysłużyć się zyskom ich firmy? Aż 59% firm ma strategię wdrożenia AI (badania MIT Sloan 2020). Oznacza to, że AI w tym momencie jest powszechnie uznawana za ważną technologię dla każdej firmy. Jak wykorzystać AI w marketingu? Już odpowiadamy.

Sztuczna inteligencja w marketingu. Praktyczne zastosowania AI w marketingu dla firm

Według Grand View Search w 2023 roku rynek AI był wyceniany na 196.63 miliarda dolarów. Do roku 2030 wartość ta ma urosnąć o 36.6%. Dane te jednoznacznie pokazują, że technologia sztucznej inteligencji tylko zyska na znaczeniu. Będzie się to dziać nie tylko w formie wzrostu branży AI jako samodzielnego bytu. Możemy się spodziewać coraz większej integracji tej technologii z innymi branżami w tym z branżą marketingu. Ten artykuł przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy kampanii marketingowej z użyciem AI. Ponieważ ogólny temat zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu jest szeroki, ten wpis skupi się na możliwościach analitycznych AI.

Wybór komunikatu, określenie celu kampanii. Rozwiązanie AI: predykcyjna analiza danych

Marketer czy przedsiębiorca planujący kampanie, musi znać odpowiedzi na kilka pytań. Między innymi: co chcę pokazać klientowi? co chcę tą ekspozycją osiągnąć? Kształtują one pozostałe działania, które zostaną podjęte. Do odpowiedzi na tak znaczące pytania nie wolno podchodzić lekkomyślnie. Najlepiej, jeśli mamy do dyspozycji szeroki zestaw danych, pozyskanych zarówno z poprzednich kampanii, jak i z ogólnej analizy rynku.

Obecnie, szczytowa forma reklamy nie polega nawet na reagowaniu na trendy, a na przewidywaniu ich. Tradycyjnie rozumiana analiza marketingowa jest kosztowna i czasochłonna. Tutaj ludzi i ich ograniczoną moc obliczeniową może wyręczyć model AI. Sztuczna inteligencja jest w stanie przetworzyć ogromne ilości danych pochodzących z dowolnej branży i platformy. Są to np. dane geolokalizacyjne lub behawioralne zbierane przez aplikacje, social media i e-commerce. Następnie jest w stanie przekuć je w konkretne przewidywania dotyczące interesującej nas kategorii. Przykładem może być program „TrendSpotter” L’Oreal. Znany producent kosmetyków stwierdził, że aby utrzymać skuteczność swoich reklam, musi nie tylko dostosowywać się do trendów, ale i przewidywać je. Dlatego jego program używa ludzkich analityków ze wsparciem AI, aby przewidywać co będzie modne w branży beauty z wyprzedzeniem 6-18 miesięcy.

Wyodrębnienie grupy docelowej. Rozwiązanie AI: segmentacja rynku

Określenie grupy celowej, to kolejny krok w akcji marketingowej. Dużo łatwiej jest przemawiać do oddzielnej grupy osób niż do każdego naraz. Segmentacja rynku na osobne grupy wymaga jednak przetworzenia niemałej ilości danych. Oznacza to, że również w tej kategorii praca z modelem AI wprowadza zupełnie nową jakość. Narzędzia do segmentacji rynku wykorzystujące AI są w użyciu od dawna. Jednym z najbardziej znanych jest Google Analytics. Jednak nie jesteśmy zmuszeni do sięgania po produkt Google, aby osiągnąć taki efekt. Rynek systemów analitycznych opartych o sztuczną inteligencję oferuje inne kompetentne opcje np. Marketo lub HubSpot.

Przykładem świetnego zastosowania AI do segmentowania bazy klientów jest Starbucks. Wykorzystuje on dane z aplikacji, ruchu w lokalach i aktywność social media. Następnie dzieli cały ruch według preferencji zakupów, reakcji na promocje i częstotliwość zakupów. W ten sposób Starbucks był w stanie podzielić klientów na kilka grup docelowych np. stali bywalcy czy miłośnicy nowości. Tak wydzielonym grupom można następnie wysyłać wyspecjalizowane, spersonalizowane oferty.

Wybór kanału komunikacji i komunikatu. Rozwiązanie AI: personalizacja przekazu i komunikacji

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z małą, czy dużą firmą każda grupa docelowa będzie zbyt liczna, żeby przemówić do każdego z osobna. Nawet gdy wykorzystamy wcześniej wspomniane metody do zawężenia grupy odbiorców. Żaden zespół nie jest w stanie wymyślić i wdrożyć spersonalizowanego przekazu dla każdego z grupy docelowej. Co innego, gdy za to zadanie zabierze się bot, który jest w stanie wymyślić takie przekazy w bardzo krótkim czasie. Jedyny ludzki wkład w taką personalizację to weryfikacja pracy AI i odpowiednie wdrożenie przekazu.

Innym sposobem na sprawienie, aby pojedynczy odbiorca poczuł się zadbany, są czatboty. Dobrze wdrożeni „automatyczni konsultanci” pozwalają sprzedać produkt dużo łatwiej niż nawet najlepszy opis. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się na stronach e-commerce.

Remarketing i monitorowanie efektów kampanii. Rozwiązanie AI: analityka ruchu w biznesie i prognozowanie sprzedaży.

Kolejny aspekt, w którym moc obliczeniowa ludzkiego mózgu jest zastępowana mocą sztucznej inteligencji, to analiza danych sprzedaży. Niezależnie od rodzaju i wielkości biznesu, AI jest w stanie przetworzyć i posortować informacje dotyczące sprzedaży i odbioru kampanii. Co więcej, zrobi to szybciej i skuteczniej niż zespół analityków. Korzyść z takiej zamiany może odczuć zarówno wielka korporacja, jak i niszowy biznes e-commerce. Wyniki tej analizy mogą posłużyć do wytypowania najbardziej pożądanych ofert. Następnie można im przydzielić rabaty, dostosować ceny lub zorganizować akcje promocyjne.

AI w marketingu: wielka moc w dobrych rękach.

Jak widać, sztuczna inteligencja jest w stanie wyręczyć człowieka na prawie każdym etapie kampanii. Nawet jeśli spojrzymy tylko na aspekt analityki i zbierania danych. Jednak warto pamiętać, że najbardziej sprawny model AI nie jest w stanie sam poprowadzić kampanii bez ścisłej kontroli człowieka. Dlatego, jeśli potrzebujesz nowoczesnej kampanii z wdrożeniem najnowszych zdobyczy technologii zaufaj Cityboard Media.

Masz pytania? Wypełnij formularz, a my odezwiemy się do Ciebie.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane