Jak tworzyć dobre posty na Facebooku
Cityboard.digital

Z Facebooka korzysta w Polsce 17 mln użytkowników. Co zrobić, jeśli zaangażowanie i zasięg twoich postów są bliższe 17, a nie 17 milionów? Ten wpis podpowie Ci kroki, jakie możesz podjąć, aby zwiększyć odbiór i zaangażowanie dla Twojej kampanii na Facebooku.
Jak tworzyć dobre posty na Facebooku: ustal, po co i do kogo
Uwaga użytkowników Facebooka to towar cenny i deficytowy. Nikt nie będzie poświęcał uwagi na post, który nie zaspokaja jednej z kilku podstawowych potrzeb – edukacja/wiedza, rozrywka, konwersja/zakupy. Upraszczając można powiedzieć, że są 3 podstawowe cele pisania postów na Facebooku:
Edukacja i informacja. Przyciąganie odbiorców przez poinformowanie ich. Oferuje on użytkownikowi wyjaśnienie przedstawionej sytuacji. Oczywiście informacyjny posting na Facebooku nie musi sprowadzać się do takiej formy. Może być to na przykład „Top 5 faktów z branży…”. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Rozrywka. Ten sposób postowania zachęca osobę odbierającą do zabawy przez zagadkę, głosowanie reakcjami, rebus… możliwości jest naprawdę dużo. Taki sposób interakcji ma na celu zaangażowanie odbiorców. Te posty pozwalają odbiorcom podzielić się zdaniem na temat swoich codziennych preferencji. Sposobem głosowania jest… reakcja. W ten sposób reklama zachęca do interakcji swoją treścią, a tradycyjnie pojęte CTA jest zbędne.
Konwersja. Są to posty, które skłaniają do działania. Wejścia na stronę, kupna produktu lub zostawienia opinii. Podane powody do interakcji mogą być różne: urywek (teaser) tego, co oferujemy za jej wykonanie, dobre CTA. W rzadkich sytuacjach może wystarczyć sam link, najczęściej, gdy działanie jest atrakcyjne samo w sobie.
Po ustaleniu celu, jaki mają osiągnąć Twój post na Facebooku, kolejnym krokiem będzie zdefiniowanie odbiorcy. To do kogo piszesz zdecyduje o tym, jakim językiem będziesz pisać. Pamiętaj, żeby nie zwracać się do zbyt różnych grup docelowych. Profil nie będzie wyglądać wiarygodnie, jeśli będzie zlepkiem przekazów kierowanych do najróżniejszych rodzajów ludzi. Jak określić swoją grupę docelową na Facebooku? Jeśli Twoja marka jest obecna na platformie od dłuższego czasu, dobre wieści. Możesz użyć narzędzi analitycznych do sprawdzenia, kto patrzy na Twoje posty. Jeśli profil jest świeży, definiowanie będzie utrudnione.
Nie wiesz, jak zdefiniować swoją grupę docelową? Zadaj sobie te pytania:
- Czym się interesują?
- Jakie mają cele i problemy w życiu?
- Gdzie mieszkają?
- Jaki mają zawód i jakie wykształcenie?
- Jak spędzają czas wolny?
Oczywiście taki szybki quiz nijak się ma do analizy strategicznej lub twardych informacji dostarczanych przez narzędzia analityczne, ale na początek wystarczy. W miarę pisania Twoi odbiorcy poznają Ciebie, a Ty poznasz ich.
Jak tworzyć dobre posty na Facebooku: rady i dobre praktyki
1. Wizualizacja. Teoretycznie istnieją 3 rodzaje postów na Facebooku. Tekstowy, graficzny i wideo. Jednak na potrzeby kampanii Facebook lub zwykłego postowania dobrą praktyką jest wyobrażenie sobie, że ten pierwszy nie istnieje. To, co przyciąga wzrok odbiorców to element graficzny. Dlatego nie warto zaniedbywać grafik. Jeśli już musimy umieścić sam tekst, dobrze jest skorzystać z obramówek tekstu oferowanych przez Facebooka. Pozwalają one dodawać tła i efekty graficzne, zmieniając „suchy” czarno biały tekst w grafikę.
2. Język i tone of voice. To właśnie powód, dla którego ten artykuł kładzie tak duży nacisk na rozpoznanie odbiorcy. Ile ma lat, jakie wykształcenie, czym się zajmuje itp. Inaczej zwrócisz się do młodzieży szkolnej, a inaczej do biznesmenów w okolicach czterdziestki. Użyjesz innego języka, anegdot i emoji. Ważne jest to, aby niezależnie od grupy docelowej używać możliwie jak najprostszego języka (o ile pozwala na to temat). Użytkownicy korzystają z Facebooka, żeby się zrelaksować, poznać interesujące ich aktualności, oderwać się od codziennej pracy. Nie zachęcisz ich do przeczytania treści, zarzucając ich długimi słowami i profesjonalną terminologią. Pamiętaj, że niezależnie od grupy odbiorczej, dobrą praktyką jest zwracanie się bezpośrednio do odbiorcy.
3. Użyj odpowiedniego układu tekstu. Pamiętaj, że uwaga odbiorcy nie jest wieczna. Statystycznie, użytkownicy Facebooka oceniają post po pierwszych kilku zdaniach. Dlatego staraj się ułożyć tekst tak, żeby najważniejsze elementy znajdowały się na początku. Zachęć czytelnika początkiem postu, a zostanie, żeby przeczytać resztę. Poza pierwszymi kilkoma zdaniami, wartościową wskazówką będzie podzielenie dłuższego postu na sekcje. Niezależnie czy będą to punktory, akapity czy nagłówki, podzielony post (nawet długi) będzie atrakcyjniejszy dla czytelnika. Nikt nie chce być “atakowany” ścianą jednolitego tekstu. Dobrym pomysłem na nagłówki jest zadawanie pytań, zwłaszcza pytań skierowanych do odbiorcy. Pozwalają one w naturalny sposób zaangażować bez wydawania się nachalnymi. Pamiętaj o zasadzie TLDR, czyli too long don’t read. Użytkowicy nie lubą długich tekstów.
4. CTA. Wezwanie do działania to element, który zachęca użytkownika do podjęcia pożądanej akcji. Klasyczne “kup, sprawdź, wejdź” są zwykle odrzucane przez odbiorców. Od “wejdź” bardziej szczere będzie się wydawać “wejdź na stronę i dowiedz się więcej”. Od “kup” lepiej sprawdzi się “Zostały ostatnie sztuki. Kup teraz”.
5. Regularne postowanie. Pamiętaj, że wyrobienie nawyku w swojej grupie docelowej jest tak samo ważne, jak treść postów. Jeśli przyzwyczaisz odbiorcę do konkretnego rodzaju treści w ustalony dzień tygodnia, ten po pewnym czasie zacznie poszukiwać Twoich postów sam z siebie. Tu kluczowa jest regularność w dowolnej sytuacji. Pamiętaj, że Facebook oferuje możliwość zaplanowania postu “do przodu” co jest nieocenione w razie dłuższych wakacji lub nieprzewidzianych sytuacji.
Jak tworzyć dobre posty na Facebooku: nieodblokowany potencjał
Tak jak zostało wskazane na początku tego artykułu, dobrze napisane posty mogą znacząco zwiększyć skuteczność reklamy na Facebooku. Również odpowiednio prowadzony fanpage marki może stać się ciągłą, darmową kampanią facebookową. Wystarczy kilka przemyślanych praktyk, a zaangażowanie odbiorców i rozwój profilu są wysoce prawdopodobne. Jeśli jednak z dowolnego powodu chcesz zmienić to prawdopodobieństwo w pewność, wypełnij formularz i skontaktuj się z nami. Nasz zespół specjalistów chętnie poprowadzi Twój fanpage lub kampanię na Facebooku.