Pozycjonowanie filmów na YouTubie
Cityboard.digital

YouTube to najpopularniejsza platforma social media w Polsce. Co zrobić, aby filmy na YouTubie trafiły na szczyt wyników wyszukiwania? Trzeba się zastosować do kilku wskazówek.
Optymalizacja filmów na YouTubie pod kątem wyszukiwania
W roku 2024 YouTube może się pochwalić liczbą 2.49 miliarda aktywnych użytkowników. Taka popularność przekłada się oczywiście na skuteczność wykorzystywania tej platformy do celów reklamowych. W 2023 zarobki z reklam przekroczyły tam 31 miliardów. Atrakcyjność YouTube pod kątem marketingu nie ogranicza się tylko do „konwencjonalnych” reklam. Obecnie równie ważne jest promowanie marki w sposób organiczny, przy pomocy kanału z własnym contentem. Pozycjonowanie takich filmów pod względem wyników wyszukiwania nie jest jednak takie proste, jak w wypadku innych social mediów. YouTube korzysta z zaawansowanych algorytmów analizujących opisy, tytuły i tagi wideo, jak również reakcje widzów na materiał. Jest też serwisem przeznaczonym prawie wyłącznie do streamingu wideo. Wymagania SEO na tej platformie różnią się więc od tych na innych witrynach social media.
Pozycjonowanie na YouTubie: klasyczne wideo
Przed przejściem do właściwych rozwiązań warto pamiętać o jednej rzeczy: zwykle lwią część działań SEO stanowią słowa kluczowe. YouTube jest jednak w stanie zdobyć masę informacji o zawartości wideo, analizując reakcje i zachowania widzów. Przez to optymalizacja wyszukiwania nie opiera się w tak dużej mierze o metadane i keywords. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na zwiększenie częstotliwości wyszukiwania pojedynczych filmów:
YouTube i pozycjonowanie: nazwa pliku
Na YouTube dobre SEO zaczyna się już od nazwy pliku wideo. Najlepiej umieścić w niej jedno wybrane słowo kluczowe. Nazwa jest analizowana w trakcie przesyłania wideo.
YouTube i pozycjonowanie: tytuł filmu
Nazwa wideo to pierwsza rzecz, jaką zaobserwuje użytkownik, sprawdzając wyniki wyszukiwania. Oczywiście, aby nasz tytuł mógł zostać zauważony, musi się w tych wynikach pojawić. Dlatego w tej kwestii zaleca się osiągnięcie balansu. Z jednej strony, jest to kolejne miejsce, gdzie warto zamieścić słowo kluczowe, najlepiej takie najbardziej zbliżone do tematyki filmu. Z drugiej zaś, należy zadbać o to, aby nazwa była czytelna dla użytkownika i możliwie jak najbardziej zbliżona do poszukiwanej przez użytkownika frazy. Sprawdzenie szukanych słów umożliwiają takie narzędzia jak YouTube Studio i Google Analytics. Kolejną pomocą w doborze słów kluczowych jest autouzupełnianie YouTube podstawiające sugestie na podstawie trendów wyszukiwania.
YouTube i pozycjonowanie: opis filmu
Opisy filmów na YouTubie umożliwiają wrzucenie dużej ilości tekstu. Warto jednak pamiętać, że bez rozwijania pod filmem wyświetlają się jedynie pierwsze trzy linijki, a w ekranie wyszukiwania pokazuje się pierwsza. Dlatego tam właśnie warto zawrzeć najważniejsze informacje. Mogą to być na przykład linki do social mediów, źródeł lub powiązanych filmów. Tu należy zaznaczyć, że według badań słowa kluczowe zawarte w opisie nie mają bezpośredniego wpływu na pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to, że temat keywords należy kompletnie zignorować, a raczej, że powinien on grać drugie skrzypce względem czytelności opisu.
YouTube i pozycjonowanie: rozdziały
Rozdziały są rzeczą, o której wielu twórców na YouTubie zwyczajnie nie myśli. Są one jednak ważnym aspektem każdego filmu, ze względu na wygodę użytkownika. Dokładają się też one do postrzegania wideo jako jakościowego. Poza polepszeniem UX w samym serwisie, sekcje pomagają przy wyszukiwaniu Google. Umożliwiają one użytkownikom odnalezienie dokładnego fragmentu, który ich interesuje, przekładając się na lepsze wyniki wyszukiwania.
YouTube i pozycjonowanie: tagi
YouTube w dużej mierze używa tagów do wyszukiwania treści. Są to krótkie frazy opisujące film. Tu warto jednak przestrzec przed dodawaniem ich w zbyt dużej liczbie. Przesyt tagów może zmylić algorytm co do faktycznej zawartości filmu. Najlepiej dobrać takie, które nie są zbyt ogólne i ściśle dotyczą treści wideo. Zaleca się ograniczenie tych słów kluczowych do kilku fraz. Dzięki dobrym słowom kluczowym nasze wideo nie tylko będzie lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania, ale też na bocznym pasku rekomendacji. Poza zwykłymi tagami dostępnie są także #hashtagi pojawiające się nad tytułem. Jest to świetny sposób na nakierowanie odbiorcy na zawartość filmu. Kolejną metodą pozwalającą algorytmowi YouTube na sklasyfikowanie filmu jest dodanie go do jednej z gotowych kategorii.
YouTube i pozycjonowanie: miniaturka
Miniaturka to obrazek pokazujący się w ekranie wyszukiwania obok tytułu. Jest to wizualna reprezentacja filmu i jeden z głównych aspektów (obok nazwy) według których odbiorcy wybierają treści do obejrzenia. YouTube pozwala na wybranie klatki z filmu do użycia jako miniaturki, jednak to te przygotowane osobno sprawiają, że filmik się „klika”. Dlatego zazwyczaj opłaca się włożyć wysiłek w przygotowanie własnej, unikalnej grafiki. Najlepsze efekty osiągają miniaturki zwierające kilka słów luźno nawiązujących do tematu wideo. Może być to krótkie zdanie podsumowujące całe wideo (np. “Rozwiewamy mity wokół reklamy YouTube”), lub krótkie punktory i tytuł (np. Reklama YouTubie, Mity, Fakty, Porady).
YouTube i pozycjonowanie: napisy
Jeśli nasz film zawiera wypowiedzi, podpisy są jego niezbędnym elementem. Nawet jeśli chcemy umieścić własne, będące częścią pliku wideo, zintegrowane napisy YouTube przedstawiają sobą bardzo wiele korzyści. Pozwalają na odbiór treści przez osoby niesłyszące, odbiorców zagranicznych lub osoby korzystające z serwisu z wyłączonym dźwiękiem. Co więcej, wpływają one na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, gdyż są rejestrowane przez wyszukiwarkę YouTube.
YouTube i pozycjonowanie: karty informacyjne
YouTube pozwala umieszczać w filmach do pięciu kart informacyjnych. Są to pola, w których można umieszczać linki, przyciski subskrybowania lub odnośniki do innych filmów. Znacząco zwiększają one szanse na to, że odbiorca odwiedzi nasz kanał, dlatego warto z nich korzystać.
YouTube i pozycjonowanie: przypięte komentarze i interakcja z widzami
Liczba komentarzy podobnie jak liczba wyświetleń posiada znaczny, choć niekluczowy wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Dlatego, jeśli kanał posiada większe grono odbiorców, warto pod filmami zostawiać przypięty komentarz. Zachęci on widownię do interakcji z nami i sobą nawzajem.
Strategie SEO na YouTubie: wyszukiwanie kanału
Widoczność naszego kanału na YouTubie to ważny aspekt w dotarciu do największego grona odbiorców. Jest ona równie priorytetowa jak widoczność samych filmów. Dlatego nie warto lekceważyć SEO samej strony twórcy. Oto kilka sposobów na zoptymalizowanie wyszukiwania dla niej:
YouTube i pozycjonowanie: słowa kluczowe kanału
Podobnie jak w wypadku wideo, kanały również pozycjonują się według tagów. Te wykorzystane do tego celu powinny ogólnie dotyczyć tematyki filmów, które się na nim pojawiają. Pomimo że YouTube pozwala na dużą liczbę słów kluczowych, nie powinniśmy przesadzać z ich liczbą. Nadmiar może wprowadzić algorytm błąd odnośnie do tematyki kanału.
YouTube i pozycjonowanie: nazwa i opis kanału
Ważną aspektem pozycjonowania kanału są jego nazwa i opis. Nazwa jest limitowana do 100 znaków, jednak nie znaczy to, że musimy wykorzystywać ten limit. Najlepiej umieścić w niej nazwę marki oraz słowo kluczowe. Opis z kolei jest bardzo ważnym elementem, jeśli chodzi o pozycjonowanie kanału w wynikach wyszukiwania. Warto zawrzeć w nim frazy ogólnie opisujące treści pojawiające się na kanale i jego ogólną tematykę.
YouTube i pozycjonowanie: grafiki kanału
Zarówno specjalnie stworzony awatar, jak i baner nie mają bezpośredniego wpływu na pojawianie się kanału w wynikach wyszukiwania. Pomimo to warto o nich pamiętać z dwóch ważnych powodów. Po pierwsze, dobrze zaprojektowane grafiki dodają aury profesjonalizmu i sugerują jakościowe treści. Po drugie, posiadanie tych grafik jest wymogiem do utworzenia niestandardowego adresu URL.
YouTube i pozycjonowanie: produkcja filmów YouTube Shorts
Chyba każdy zna spopularyzowany przez TikToka format filmów pionowych. O ile jednak na tej platformie spełniają one funkcję głównego contentu, o tyle na YouTube mogą być one traktowane jako sposób pomnożenia zasięgów i widoczności. Shortsy ze względu na swoją krótką formę mają dużo większą szansę na wyświetlenie. Poza tym pojawiają się one w ekranie wyszukiwania w swojej osobnej kategorii. Oznacza to, że nawet jeśli nasze filmy nie pojawią się w wynikach, utworzony przez nas short może się wyświetlić i przekierować odbiorcę na nasz kanał.
Strategie SEO na YouTubie: droga do ogromnej bazy odbiorców
Na pierwszy rzut oka wszystkie kroki służące optymalizacji wyników wyszukiwania na YouTubie mogą wydawać się wielkim zachodem. Jednak efekty, jakie może dać dobre SEO na YouTubie, w połączeniu z samym rozmiarem platformy sprawia, że jest to zdecydowanie gra warta świeczki. Dlatego, jeśli Twoja firma nie ma zasobów i czasu na tworzenie jakościowego kanału, powierz to zadanie nam.
Wypełnij formularz, a my dostarczymy Twoje treści do jak największej liczby odbiorców.