Czym są i jak działają crawlery?

Zastanawiałeś się, jak to możliwe, że wpisując zapytanie w przeglądarkę, otrzymujesz dokładnie te informacje, których szukasz? Aby wyszukiwarki mogły dostarczać trafne i aktualne wyniki, niezbędne są działania specjalnych programów — crawlerów. Czym są, jak działają i jaki mają wpływ na SEO? O mechanizmach napędzających wyszukiwarki i przewadze  w pozycjonowaniu swojej strony dowiesz się z poniższego wpisu. 

Crawlery: czym są? 

Crawlery, zwane również spiderami, to automatyczne programy przeszukujące internet, zbierające informacje o stronach internetowych i badające jej wszelkie elementy. Ich głównym zadaniem jest indeksowanie stron internetowych, aby wyszukiwarki, takie jak Google, Bing czy Yahoo, mogły efektywnie prezentować użytkownikom najbardziej adekwatne wyniki wyszukiwania. Najpopularniejszym crawlerem jest Googlebot, 

Crawlery: jak działają? 

Crawlery rozpoczynają swoją pracę od przeglądania najpopularniejszej listy stron (nazywanych „seed URLs”). Następnie, poszukują linków w ich obrębie, by później wykorzystać je w celu podjęcia tych samych lub podobnych działań. Proces ten jest cykliczny, a informacje są stale aktualizowane w indeksach wyszukiwarek. Crawlery analizują treść strony, jej strukturę, metadane, a przede wszystkim linki wewnętrzne oraz zewnętrzne, aby ocenić jej wartość dla użytkowników. Pozyskane dane wykorzystują w celu zwiększenia lub obniżenia pozycji stron w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli SERP-ach. Search Engine Results Page (bo tak brzmi rozwinięcie skrótu) to strona z wynikami, które użytkownik widzi po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę internetową. 

Crawlery: znaczenie dla SEO i wpływ na pozycjonowanie 

Crawlery mają istotne znaczenie w procesie SEO (Search Engine Optimization), ponieważ: 

Optymalizacja strony internetowej pod kątem crawlerów i wyszukiwarek 

Aby ułatwić crawlerom skanowanie i indeksowanie strony internetowej, warto zadbać o: 

  1. Szybkość ładowania strony. Płynnie wczytywane witryny są częściej odwiedzane przez crawlery. 
  1. Strukturę. Strona powinna mieć logiczną budowę z przejrzystą hierarchią nagłówków. 
  1. Mapę witryn XML, czyli plik, który zawiera listę URL-i znajdujących się na danej stronie internetowej. Ułatwia ona crawlerom odkrywanie wszelkich podstron  występujących na stronie. 
  1. Plik robots.txt. Ma on na celu informować crawlery, które strony mogą być skanowane, a które nie. 
  1. Unikanie duplikacji treści. Powielane treści mogą negatywnie wpłynąć na ranking strony w wynikach wyszukiwania. 
  1. Linkowanie wewnętrzne. Dobrze zaplanowana sieć linków wewnętrznych ułatwia crawlerom odkrywanie nowych stron w witrynie. 
  1. Omijanie nadużywania słów kluczowych. Keyword stuffing może utrudnić prace crawlerom. 

Chcesz wykorzystać crawlery i poprawić widoczność swojej strony? Napisz do nas. 

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane