Trendy YouTube. Case study wykorzystywania trendów do celów marketingu
Cityboard.digital
Liczba odsłon: 123

YouTube to jeden z największych generatorów trendów na świecie. Każdego roku platforma jest miejscem narodzin setek modnych zjawisk, m.in. wyzwań, pranków czy tutoriali. Najbardziej viralowe treści przyciągają uwagę milionów użytkowników… a także marek. Umiejętne wykorzystanie trendów pozwala firmom nie tylko zyskać rozgłos, ale również – co jeszcze istotniejsze – znaczne powiększać zyski. Oczywiście pod warunkiem, że tęgie głowy z działów marketingowych znajdą sposób na przemycenie najnowszych trendów do reklam na YouTubie czy innych platformach.
YouTube: jak to robią najwięksi?
Nike jest jedną z marek, która zdecydowanie wie, jak się robi reklamy. W kampanii „You Can’t Stop Us” firma skutecznie wykorzystała dwa kluczowe trendy YouTube: wyzwań oraz społecznościowego zaangażowania poprzez interaktywne doświadczenia. W 2020 roku, na początku pandemii, kiedy świat stanął w miejscu, Nike przypomniało, że sport jest siłą, która może jednoczyć ludzi i inspirować ich do pokonywania przeszkód, niezależnie od okoliczności. Centralnym elementem kampanii był innowacyjny film, który szybko został viralem. Wykorzystano w nim technikę podzielonego ekranu – 36 par sportowców z różnych zakątków świata wykonuje na ekranie idealnie zsynchronizowane ruchy. Każdy gest jednego sportowca płynnie przechodzi w ruch następnego, co tworzy wrażenie globalnej wspólnoty i potęgi sportu, której nic nie jest w stanie zatrzymać. Film idealnie oddał przesłanie „You Can’t Stop Us”, inspirując do wytrwałości i solidarności, a doskonały montaż i uniwersalna symbolika wywołały ogromne wrażenie na odbiorcach.
Nike nie poprzestało jednak na filmie – kampania obejmowała także interaktywne doświadczenia, co wzmocniło społecznościowe zaangażowanie odbiorców. Firma wykorzystała trend, tworząc soczewkę na Snapchacie, dzięki której użytkownicy mogli dodać swoje historie do montażu wideo, dzieląc się osobistymi doświadczeniami pokonywania przeszkód. Kampania została rozszerzona o premiery specjalnych kolekcji wspierających sprawy społeczne. Wśród nich znalazły się „Be True” i „Mama Week”. Pierwsza z kolekcji celebrowała dumę przedstawicieli LGBTQ+, a druga honorowała dziedzictwo Kobiego Bryanta.
Społeczny oddźwięk kampanii był ogromny, a Nike odnotowało zauważalny wzrost sprzedaży online – o 20 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału, przy czym niektóre linie produktów z kampanii osiągnęły nawet 30-procentowy wzrost.
YouTube: gdy wykorzystanie trendu staje się trendem
Chyba każdy z nas zna reklamy Bentleya oraz Elements Hotel & Spa ze Świeradowa- Zdroju, które śmiało można określić mianem marketingowych hitów ostatnich kilkunastu miesięcy. W spocie Bentleya (czy też, uściślając, salonu sprzedającego luksusowe samochody) blondwłosa modelka delikatnie stuka paznokciami o różne elementy wnętrza auta, jednocześnie wypowiadając nazwę marki. Jej zachowanie oraz sposób wypowiedzi w pełni oddają ideę ASMR – trendu popularnego na YouTubie, wykorzystującego dźwięki do wywołania przyjemnych doznań sensorycznych. Twórcy reklamy perfekcyjnie zaadaptowali zjawisko, jednocześnie podkreślając ekskluzywność marki. Kampania szybko stała się hitem, inspirując liczne parodie i naśladownictwa – od humorystycznych odpowiedzi, takich jak prezentacja tramwaju w podobnym stylu, po adaptacje w branży motoryzacyjnej i poza nią. Bentley stał się więc nie tylko częścią istniejącego trendu, ale również inspiracją dla narodzin nowego.
Sprawy podobnie wyglądały w przypadku słynnego spotu Elements Hotel & Spa. Występująca w nim kobieta (specjalistka od social mediów hotelu) na kolejnych statycznych ujęciach prezentuje widzom różne części kompleksu. Zachowuje przy tym kamienną twarz, a jej głos nie wyraża nawet odrobiny entuzjazmu. Główną inspirację dla filmu stanowił popularny trend z minimalistycznymi filmami instruktażowymi adresowanymi do mężczyzn. Efekty publikacji nagrania przeszły najśmielsze oczekiwania autorów. Film obejrzano miliony razy, a o hotelu ze Świeradowa-Zdroju pisały najważniejsze ogólnopolskie media. Reklama zainspirowała powstanie setek podobnych filmików, a niektóre z nich wygenerowały jeszcze lepsze liczby niż hotelowy pierwowzór – spot Komendy Powiatowej Policji w Wołowie obejrzano na TikToku blisko 7 milionów razy, podczas gdy hotel „zrobił” niespełna 4 miliony wyświetleń.

YouTube: viralowe know-how
Jaka wiedza płynie z analizy przypadków zaprezentowanych w artykule? Wykorzystanie trendów w marketingu przynosi najlepsze efekty, gdy odbywa się z wyczuciem czasu i pełnym dopasowaniem do wizerunku marki. Nike, tworząc kampanię na początku pandemii, nie tylko wzmocniło globalny trend wyzwań, ale też połączyło go z istotnym dla brandu przekazem wytrwałości i jedności. Jednoczesne wzbogacenie kampanii o interaktywne elementy angażujące odbiorców, pozwoliło firmie autentycznie zaangażować ludzi, w konsekwencji umacniając jej wizerunek jako marki inspirującej do działania.
Oparcie spotu z Bentleyem na ASMR również nie było dziełem przypadku. Piękna modelka i przewijające się przez film subtelne dźwięki, których zadanie to wprowadzenie odbiorcy w stan relaksu, doskonale korespondowały z wizerunkiem producenta luksusowych samochodów. Dzięki temu zabiegowi reklama nie tylko przyciągała uwagę, ale także podkreślała ekskluzywność i elegancję marki, pozwalając odbiorcom poczuć wyjątkowy charakter Bentleya w całkowicie nowy sposób.
Za tajemnicę doskonałego odbioru filmu Elements Hotel & SPA należy uznać kontrast pomiędzy spotem a tradycyjnymi, pełnymi emocji reklamami podobnych obiektów. Taki zabieg nie tylko rozbawił miliony internautów w Polsce, ale również wzmocnił wizerunek hotelu jako miejsca pewnego najwyższej jakości swoich usług.
Zaufaj ekspertom Cityboard Digital
Wydawać by się mogło, że wykorzystanie trendów to prosta sprawa, jednak setki filmów, które skompromitowały się próbą bycia „na czasie”, pokazują, że jest to trudniejsze, niż się wydaje. Zaufanie ekspertom Cityboard Digital da Ci pewność, że marketing Twojej firmy trafi w ręce ludzi, którzy doskonale znają się na trendach i wiedzą, jak wykorzystać je w działaniach reklamowych. Nasz zespół przeprowadzi Twoją firmę przez każdy etap kampanii – od opracowania strategii, przez tworzenie angażujących treści, aż po szczegółową analizę wyników. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak Cityboard Digital może pomóc Twojej marce zaistnieć na YouTubie i wielu innych platformach reklamowych!