Strategia social media, która pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż e-commerce
Cityboard.digital
Liczba odsłon: 32

Media społecznościowe od lat wpływają na wiele aspektów naszego życia, również na sposób, w jaki robimy zakupy. Czy wiesz jednak, jak wykorzystać te zmiany, aby zapewnić sobie sukces w sprzedaży online? Z tego artykułu dowiesz się o przenikających się tematach strategii social media i e-commerce.
Strategia social media dla e-commerce – wstęp
W naszej wcześniejszej publikacji dotyczącej strategii social media wspominaliśmy o celach, które możesz osiągnąć wdrażając plan komunikacji w mediach społecznościowych. Wśród nich pojawiły się m.in. zwiększenie świadomości marki, budowanie zaangażowania, wzrost ruchu na stronie internetowej i budowanie społeczności wokół marki. Co ciekawe, każdy z tych elementów można umieścić na lejku sprzedażowym lub wśród punktów styku z marką.
Ten związek nie jest przypadkowy. Marki coraz chętniej wykorzystują social media do maksymalizowania potencjału e-commerce. Social commerce, czyli handel elektroniczny obejmujący media społecznościowe ma do 2025 roku osiągnąć wartość niemal 80 miliardów dolarów. W czasach, kiedy konsument spędza ponad 2,5 godziny dziennie na platformach społecznościowych, strategia social media zintegrowana ze sprzedażą to opcja, z której zwyczajnie nie można nie skorzystać. Przez rozwój funkcjonalności serwisów w stronę e-commerce takich jak Facebook Marketplace czy Instagram Shopping potencjalny klient może przejść ze strony swojego wybranego brandu do zakupu w kilka kliknięć.
Poza tymi możliwościami, plusem zintegrowania strategii ze sprzedażą online jest możliwość organicznego budowania kontaktu z kupującymi. Dobrze dobrana strategia pozwala na budowanie relacji poprzez personalizowaną komunikację i angażujące treści.
Strategia social media dla e-commerce – o co chodzi?
Strategia social media w ogóle to element wykonawczy obejmujący komunikację w mediach społecznościowych, zintegrowany z resztą przekazu. Obejmuje on cele działań w mediach społecznościowych, taktykę stosowaną do ich osiągnięcia oraz metryki, które należy śledzić w celu pomiaru skuteczności.
W tym artykule mówimy o marketingu e-commerce w mediach społecznościowych. Są to przenikające się terminy i w niektórych aspektach jeden jest podległy drugiemu, w innych na odwrót. W dużym uproszczeniu marketingu e-commerce w mediach społecznościowych to jeden z celów, do jakich może prowadzić nasza strategia social media. Zakłada on maksymalizację sprzedaży w biznesie e-commerce za pomocą serwisów społecznościowych.
Marketing e-commerce w mediach społecznościowych może obejmować takie cele jak:
- Tworzenie społeczności online wokół marki: mówiąc o social mediach warto myśleć nie tylko o kanałach sprzedaży. Pomyślmy też o zbudowaniu aktywnej i zaangażowanej społeczności. Stworzenie jej wokół naszej marki przedstawia sobą szereg długofalowych korzyści, których zwyczajnie nie można sobie odpuścić.
- Promowanie i przyciąganie ruchu na stronę e-commerce lub aplikację marki: Dziękiintegracji e-commerce z social media możliwe jest tworzenie płynnych ścieżek zakupowych bezpośrednio na platformach społecznościowych. Funkcje takie jak Facebook Shops, pozwalają użytkownikom na szybkie i wygodne dokonywanie zakupów, co bezpośrednio przekłada się na wzrost konwersji i sprzedaży.
- Sprzedaż produktów bezpośrednio na platformach społecznościowych: integracje sklepów z platformami social media umożliwiają tworzenie krótkich i łatwych ścieżek zakupowych. Dzięki temu użytkownicy mogą dokonywać zakupów szybko i wygodnie, bez opuszczania strony.
- Bezpośrednia interakcja z klientami i potencjalnymi klientami na mediach społecznościowych: jest to unikalna (przynajmniej w takiej skali) możliwość oferowana przez social media. Dzięki niej marki mogą bezpośrednio komunikować się z klientami odpowiadając na zapytania lub rozwiązując problemy.
- Zbieranie danych i obserwowanie trendów dotyczących branży i rynku: większość działań w social mediach generuje dużą ilość danych, które przy braku odpowiedniej strategii komunikacji, mogą zwyczajnie przepaść. Dane te, pochodzące z analizy zachowań użytkowników i ich reakcji na poszczególne treści lub produkty można wykorzystać do optymalizowania strategii marketingowych i sprzedażowych.
Strategia social media dla e-commerce – jak to robić?
Podobnie jak w wypadku zwyczajnej strategii social media, strategia e-commerce w social mediach wymaga zadania sobie kilku ważnych pytań na temat działalności, jaką chcemy prowadzić. Dzięki nim będziemy w stanie skuteczniej optymalizować nasze działania oraz co ważniejsze, zdecydować czy taka forma wspierania działalności e-commerce jest w ogóle “dla nas”.
- Co chcesz osiągnąć? Cele strategii social media mogą być bardzo różne, ale w strategii do celów e-commerce zazwyczaj występują te wymienione powyżej. Zbieranie danych, przyciąganie ruchu na stronę, tworzenie społeczności, zwiększanie konwersji lub sprzedaży oraz tym podobne.
- Czy chcesz być firmą social commerce? Social commerce to sprzedaż produktów w mediach społecznościowych. Zyskują na tym głównie sprzedawcy produktów, które są wybierane pod wpływem impulsu i które łatwo ocenić na podstawie szybkiego spojrzenia na zdjęcie. Z tego względu na zostaniu platformą social commerce zyska raczej marka odzieżowa niż taka, sprzedająca luksusowe zegarki.
- W jakich kanałach social media chcesz się komunikować? Każda platforma społecznościowa przedstawia sobą nieco inne możliwości dla marki e-commerce. Facebook to jedna z największych platform społecznościowych. Oferuje on dostęp do wszelkiego rodzaju narzędzi i funkcji zaprojektowanych specjalnie dla branży e-commerce. Instagram przyciąga uwagę użytkowników przez bycie platformą skupioną na medium wizualnym. Pinterest ściąga do siebie ludzi szukających inspiracji. Z kolei LinkedIn to idealne miejsce do budowania partnerstw, relacji B2B i zwiększania świadomości swojej marki.
- Ustal strategię komunikacji social media. Kroki potrzebne do stworzenia skutecznej strategii social media opisaliśmy w naszym poprzednim blogu, który znajdziesz tutaj.
- Przeprowadź analizę SWOT i zdefiniuj grupę odbiorczą. Analiza słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń to podstawa dobrej strategii social media. Zastanów się, jakie są zalety i braki tego, co sprzedajesz. Bez tego nie będziesz wiedział, o czym mówisz w swojej komunikacji.
- Sprawdź co robi konkurencja. Analiza komunikacji Twoich bezpośrednich konkurentów i tego, co się sprawdza a co nie działa pozwoli Ci na uczenie się na błędach bez popełniania ich samemu.
- Zdefiniuj budżet. Do zwiększenia sprzedaży e-commerce często wystarczy sama obecność w mediach społecznościowych. Jeśli jednak Twój budżet na to pozwala, warto skorzystać z reklam i promowania postów. W szczególności na takich platformach jak Facebook, ponieważ Meta pozwala na umieszczanie produktów na promowanych karuzelach produktowych.
- Wybierz formę komunikacji. Jest to krok oparty o analizę SWOT i zdefiniowanie grupy odbiorczej. Twoja komunikacja będzie skuteczna tylko wtedy, jeśli dopasujesz komunikację do odbiorcy. To od tego zależy, czy będziesz tworzyć posty lifestylowe czy sprzedażowe i czy do klienta będziesz na Ty czy przyjmiesz bardziej oficjalną pozycję.
- Przygotuj plan postów. Analizy i obserwacje to nie wszystko. Dobra strategia social media potrzebuje też kreatywności. Przygotuj pomysły na ciekawe serie postów, upewniając się, że jesteś w stanie je zrealizować.
- Obserwuj postępy działań w social mediach. Ten krok bynajmniej nie oznacza siedzenia wygodnie i obserwowania swoich social mediów. Nawet najlepsza strategia social media wymaga korekt, czy to w zderzeniu z rzeczywistością mediów społecznościowych czy w wyniku zmieniających się trendów.
Poza tymi krokami istnieje kilka ogólnych rad, które możesz wdrożyć na social mediach i nie tylko, w celu zwiększenia sprzedaży e-commerce:
- Zautomatyzuj swój proces: narzędzia do automatyzacji to ogromna pomoc w zarządzaniu kontami w mediach społecznościowych. Dzięki nim, nie musisz być ciągle online publikując treści i odpowiadając na komentarze. Takie narzędzia pozwalają na zmniejszenie nakładu pracy jednocześnie zachowując wrażenie aktywnie prowadzonego profilu.
- Postaw użytkowników mobile na pierwszym miejscu: w obecnych czasach większość użytkowników przegląda media społecznościowe na telefonie. Oznacza to, że dobry UX Twojej strony dla użytkowników mobilnych jest obowiązkowy. To samo tyczy się contentu, jaki publikujesz na fanpage’u. Na przykład na telefonach dużo lepiej sprawdzają się filmy w formacie pionowym. Warto wziąć to pod uwagę.
- Zoptymalizuj swój landing page do celów e-commerce: jeśli chcesz wysyłać potencjalnych klientów z social mediów na stronę swojego sklepu upewnij się, że to, co zobaczą po kliknięciu w link zachęci ich do zakupu. Zadbaj o filmy, dobrze napisane opisy produktów, opinie i porównywanie. Wszystko to pomoże odbiorcom w podjęciu decyzji o zakupie.
- Pamiętaj o CTA: zmotywuje ono użytkownika do przejścia na Twoją stronę e-commerce.
- Zadbaj o łatwe opcje płatności: łatwa płatność z małą ilością kroków i różnymi opcjami, możliwość zakupu bez rejestracji. To właśnie elementy, o których należy pamiętać, aby nie zniechęcić potencjalnego klienta na etapie kupna.
- Posty to nie tylko tekst: jest to oczywiste w wypadku TikToka, który stoi pionowymi wideo czy Instagrama, gdzie królują wysokiej jakości zdjęcia. Nawet na bardziej “tekstowych” platformach takich jak np. Facebook, warto postawić na filmy i grafiki. Przyciągają one wzrok dużo lepiej niż nawet podzielony i okraszony emotkami tekst.
Podsumowanie
Podsumowując, skuteczna strategia social media dla e-commerce to klucz do zwiększenia sprzedaży i budowania trwałych relacji z klientami. Integracja działań w mediach społecznościowych z ogólną strategią marketingową pozwala na maksymalizację potencjału sprzedażowego.
Pamiętaj o regularnym monitorowaniu i dostosowywaniu swoich działań, aby nadążać za zmieniającymi się trendami i oczekiwaniami klientów. Dzięki odpowiednio dobranej strategii Twoja marka może osiągnąć sukces w dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce.