Strategia komunikacji marki – czym jest i jak się za nią zabrać?

Komunikacja marki to zbiór względnie niewielkich elementów. Jednak każda reklama, strona, wizytówka musi być spójna z pozostałymi elementami i dążyć do tego samego celu. Czy wiesz jak nie zagubić się w komunikacyjnym chaosie?

Strategia komunikacji – słowo wstępu

Skuteczna komunikacja marki to wiele elementów, które muszą współgrać, aby osiągnęła ona zamierzony cel. Ciężko jednak oczekiwać, że każda pracująca przy niej osoba lub zespół będzie w stanie dostrzec zadania i środki jakie się na nią składają. Kiedy podzielimy takie skomplikowane działanie na poszczególne, mniejsze kroki staje się ono łatwiejsze, nie tylko do zrozumienia, ale też do zorganizowania. Właśnie takie założenie (w dużym uproszczeniu oczywiście) stoi za strategią komunikacji. Jej głównym celem jest pomoc w zrozumieniu i realizacji komunikacji marki. Najpierw jednak wypadałoby wiedzieć, czym w ogóle jest strategia komunikacji.

Strategia komunikacji – czym jest?

Zanim zajmiemy się strategią komunikacji, warto wyjaśnić sobie to, czego ona dotyczy, czyli komunikację marki. Komunikacja marki to wszystko co odbiorca może powiązać z brandem, od merchu i akcesoriów, przez papier firmowy, po reklamystrony internetowe. Taka różnorodność wymaga zaplanowania i opisania. I właśnie tu z pomocą przychodzi przedmiot tego artykułu.

Strategia komunikacji to dokument, który opisuje jak Twoja firma będzie się komunikować z odbiorcą. Obejmuje on wszystkie etapy planowania komunikacji, od zamysłu, przez sposoby i estetykę, aż po kanały i egzekucję. Bardzo upraszczając można powiedzieć, że strategia komunikacji mówi o tym, co, jak i gdzie będziemy pokazywać nasz brand światu.

W tym momencie warto jednak zwrócić uwagę na rozróżnienie pomiędzy strategią komunikacji a jej podrzędnym elementem – content planem. Ten ostatni wynika ze strategii komunikacji i skupia się na egzekucji i sposobie komunikowania się z grupą docelową we względnie krótkim czasie. Strategia opisuje raczej długofalowe cele i działania i składać się na nią może kilka takich planów.

Istnieją różne sposoby na podzielenie strategii komunikacji, jednak najłatwiejszy w zrozumieniu jest podział na poszczególne dziedziny marketingu:

Strategia komunikacji – dlaczego nie jest stratą czasu?

Rozpoczynając ten artykuł wspominaliśmy, że poważnym atutem strategii komunikacji jest dzielenie bardzo złożonego tematu na mniejsze, łatwiejsze do zrozumienia elementy. Pora jednak wyjaśnić co to znaczy w praktyce i jakie są inne korzyści płynące z poświęcenia czasu i wysiłku na stworzenie takiego dokumentu.

Strategia komunikacji – jak się za nią zabrać?

Podział strategii komunikacji na trzy etapy nie jest bezcelowy. Opisuje on proces jej powstawania, od zamysłu po egzekucję. W tym artykule pójdziemy śladem przedmiotu tego artykułu i podzielimy złożone działania na większą liczbę kroków, aby uczynić całość łatwiejszą do zrozumienia.

Analiza (co?) – to fundament, na którym zbudujemy kolejne części strategii komunikacji. Jest to pracochłonny etap, dotyczący głównie zbierania danych o marce i jej otoczeniu, zarówno tym obecnym jak i docelowym.

Kreacja reklamowa (jak?) – czyli etap, w którym wykorzystamy uprzednio zebrane informacje do ukształtowania strategii komunikacji. Ta część to czas na stworzenie koncepcji kreatywnej, która będzie podstawą do samej komunikacji. Składają się na nią:

Strategia komunikacji – bilet do efektywnych działań.

Strategia komunikacji to bardzo ważny element w układance jaką są udane działania marketingowe. Pomaga ona firmom skutecznie komunikować się z odbiorcami. Składa się z trzech głównych etapów: analizy, kreacji i realizacji.

Strategia komunikacji nie tylko ułatwia zrozumienie i realizację zamierzeń marki, ale także zwiększa świadomość, wzmacnia pozycję na rynku, buduje zaufanie i lojalność klientów, optymalizuje wydatki oraz ułatwia reagowanie na sytuacje kryzysowe.

Jeśli szukasz profesjonalnej i skutecznej strategii komunikacji dla swojego brandu pamiętaj, że do skomunikowania się z Cityboard Digital nie potrzebujesz strategii.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane