Marketing polityczny – jakie są jego elementy, techniki i strategie?

Marketing polityczny – jakie są jego elementy, techniki i strategie?

Skąd wziął się marketing polityczny, jak się rozwijał i jak wdraża się go dziś? Już śpieszymy wyjaśnić.

Pomimo wielu oczywistych różnic, podstawowa koncepcja stojąca za marketingiem politycznym jest podobna do tej stojącej za pozostałymi jego dziedzinami. Chodzi o przekonanie konsumenta, czyli wyborcy do zdecydowania się na jeden z wariantów tego samego produktu. Dlatego każda „marka” walczy o uwagę konsumenta wykorzystując najróżniejsze podejścia. Oczywiście w tej metaforze produktem nie musi być wcale pojedynczy kandydat. Mogą to być całe partie polityczne lub ich proponowane ustawy i postulaty. Cel jednak od zawsze pozostaje taki sam: zdobycie głosów wyborców i rozszerzanie własnego zasięgu.

Marketing polityczny – jak wyglądał wcześniej?

Pojęcie marketingu politycznego zostało zdefiniowane po raz pierwszy w 1941 r., a jego pierwsze zastosowanie oficjalnie datuje się na 1952 r. Pomimo tego, jego idea jako wszelkich działań mających na celu kreowanie i rozpowszechnianie wybranego wizerunku kandydata lub partii, istnieje od czasów starożytnych. Już wtedy kandydaci starali się kreować swój wizerunek przez plakaty i przemówienia. Pomimo swojej prostoty, rozwiązania te nie sprawdzały się na tle tych stosowanych obecnie. Dlaczego? Nie spełniały bardzo ważnego wyznacznika, jakim jest bliskość kandydata do odbiorcy.

To mogło się rozwinąć tylko wraz z rozwojem technologii. Oczywiście wyborcy mogli zobaczyć swojego kandydata na przemówieniach i wiecach, ale dopiero wynalezienie radia sprawiło, że wyborca mógł usłyszeć polityków w domowym zaciszu. I nie chodzi tu tylko o przemówienia i debaty.

Prawdziwym pionierem marketingu politycznego w latach świetności radia, był Franklin Delano Roosevelt ze swoją audycją „Fireside Chats”. W dzisiejszych czasach nazwalibyśmy ją połączeniem podcastu z parasocjalnymi elementami streamingu na żywo. Termin “parasocjalnymi” pojawia się tu nieprzypadkowo, ponieważ podobnie jak widzowie livestreamów dziś, ówcześni słuchacze “Fireside Chats” opisywali wrażenie przyjaźni z prezydentem, mimo iż ten nigdy nie widział ich na oczy. W owym „podcaście” prezydent zwracał się do słuchaczy nie jako głowa państwa, lecz jako przyjaciel, który siedział z nimi przy tytułowym kominku i prowadził luźną rozmowę o Wielkiej Depresji, recesji roku 1936 czy przebiegu II wojny światowej. W ten sposób był jednym z pierwszych polityków, który wykorzystał nowe technologie do uzyskania bliskości z wyborcami, na długo zanim nastały czasy social mediów.

Kolejnym medium kształtującym marketing polityczny bezsprzecznie można nazwać telewizję. Tu często jako przykład przytacza się pierwszą debatę prezydencką transmitowaną w telewizji, między Johnem Fitzgeraldem Kennedym a Richardem Nixonem. Młody, dobrze ubrany i umalowany Kennedy roztaczał spokój i pewność siebie. Po drugiej stronie Richard Nixon: bez makijażu, w za dużej marynarce, ciągle atakujący drugiego kandydata. Debatę tą zdecydowanie wygrał Kennedy, jednak co ciekawe, po przepytaniu osób, które słuchały jej w radiu, te mając dostęp tylko do przekazu słownego obu polityków w większości poparły Nixona. To zdarzenie pokazało jasno, że równie ważne, jeśli nie ważniejsze niż to, co kandydat mówi, jest to, jak się prezentuje.

Marketing polityczny – jakie są jego elementy, techniki i strategie?

Marketing polityczny: czym jest dzisiaj?

W obecnych czasach wykorzystuje się zarówno wcześniej wynalezione, latami udoskonalane rozwiązania, jak i takie, które nie byłyby możliwe do wdrożenia bez social mediów i cyfrowego marketingu. Oczywiście polityka nie jest tematem prostym, toteż zarówno strategie marketingu politycznego, jak i ich elementy można grupować według różnych aspektów.

Na większość kampanii w marketingu politycznym składa się:

Wszystkie te kroki służą kształtowaniu wizerunku, który może być różny w internecie, telewizji, prasie, czy na wystąpieniach publicznych. Pozycje, w których znajduje się dana marka także mogą być różne. Dlatego marketing polityczny może działać defensywnie, skupiając się na utrzymywaniu już posiadanego elektoratu lub ofensywnie celując w pozyskanie nowego. Tu warto zaznaczyć, że ponieważ polityczny rynek jest podobnie, jeśli nie bardziej konkurencyjny od innych, zdobycie nowych odbiorców prawie zawsze zakłada „wydarcie” ich od kogoś innego.

Ze względu na te różnorodności marketing, polityczny ma szereg pomniejszych kierunków:

Warto zaznaczyć, że żaden z tych kierunków (może poza marketingiem cyfrowym) nie ma przypisanych do siebie środków realizacji. One również są niezwykle różnorodne i nadają się do osiągania różnych celów. Są to m.in.:

Marketing polityczny, a sztuczna inteligencja

AI to najprawdopodobniej kolejny wielki krok dla marketingu politycznego, podobnie jak były nimi radio, telewizja czy marketing cyfrowy. Otwiera ona szereg nowych możliwości, takich jak analiza danych czy tworzenie spersonalizowanych przekazów. Oczywiście może być też wykorzystana do niezbyt czystych zagrywek takich jak tworzenie dezinformacji. To czy ta technologia jest wdrażana w sposób pozytywny, czy negatywny zależy wyłącznie od polityka i jego specjalistów od marketingu politycznego.

Marketing polityczny – wiele dróg do tego samego celu

Jak widać marketing polityczny to niezwykle złożona dziedzina, którą ukształtowały dekady ewolucji na tle zmieniającego się społeczeństwa, nowych technologii i oczekiwań. Dzisiejszy marketing polityczny to skomplikowana sieć podejść, mediów, strategii oraz technik, które mają na celu jedno: osiągnięcie sukcesu politycznego.

Szukasz ekspertów w marketingu, nie tylko takim politycznym, skontaktuj się z Cityboard Digital.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane