Jak stworzyć strategię komunikacji dla województwa?

Marketing już od swoich początków zajmował się sprzedawaniem wszystkiego, co istnieje. Obecnie jesteśmy dobrze zaznajomieni z marketingiem marek odzieżowych, spożywczych czy motoryzacyjnych. Czy jednak strategia komunikacji może dotyczyć też województw? Jak się zabrać za jej stworzenie? Jakie są z niej korzyści? Tego i wiele więcej dowiesz się z lektury naszego artykułu.

Strategia komunikacji dla województwa

W wypadku marek chcących wybić się z tłumu za pomocą marketingu strategia komunikacji to niezbędny element, pozwalający zachować porządek w tym, jak dany brand się komunikuje. Nie inaczej jest w wypadku województw. Można powiedzieć, że dla nich strategia komunikacji jest tym bardziej potrzebna. Budżety promocyjne dochodzą w tym wypadku do dziesiątek milionów złotych. Taki potencjał trzeba wykorzystać w przemyślany i spójny sposób, aby uzyskać optymalne efekty. Nie tylko ze względu na sukces brandu, ale też pod kątem odpowiedzialności przed podatnikami.

Prawidłowo opracowana strategia komunikacji w kontekście marketingu województwa pozwala nie tylko na uporządkowanie działań i określenie celów, ale też na lepsze przybliżenie kosztorysu. Tej ostatniej cechy nie da się przecenić, ponieważ promowanie województwa posiada zazwyczaj z góry zatwierdzone i rozdzielone wydatki.

Czym jest strategia komunikacji dla województwa?

W marketingu strategia komunikacji to dokument z wytycznymi, które określają jak dana organizacji (firma/instytuacja) komunikuje się z odbiorcą. Zawiera on sposoby i kanały, w których organizacja będzie realizować swoje treści. W uproszczeniu są to odpowiedzi na pytania: gdzie i jak będziemy się komunikować ze światem. Wynikać będą one bezpośrednio z nadrzędnego elementu, jakim jest strategia marki danej organizacji.

Należy jednak zaznaczyć różnicę pomiędzy strategią komunikacji a content planem. Content plan to dokument, który może wynikać ze strategii komunikacji w celu rozplanowania np. serii postów. Strategia komunikacji dotyczy długoterminowego planu oddziaływania na potencjalnych klientów, obecnych użytkowników czy cały rynek, rozrysowując dużo szersze założenia niż pojedyncza seria postów.

Strategię komunikacji można podzielić na trzy elementy, które przybliżymy w kolejnych rozdziałach:

Strategia komunikacji w marketingu miejsc: dlaczego warto?

We wstępie wspominaliśmy o tym, że strategia komunikacji jest niezbędna w marketingu województwa. Dlaczego tak jest? Oto niektóre z powodów:

Strategia komunikacji województwa: jak zrobić to dobrze?

Opisując czym jest strategia komunikacji dla województwa wspominaliśmy o podziale procesu jej tworzenia na trzy ogólne etapy. Każdy z nich jednak można podzielić na kilka pomniejszych kroków, co stanowczo uprości zrozumienie każdego kroku.

Część analityczna – to bardzo pracochłonny etap mający na celu zebranie danych, na których opierać się będą kolejne kroki. W celu uzyskania bardziej przystępnych form, podzieliliśmy go na pytania w poszczególnych kategoriach.

Pytania własne:

Powyższe pytania mają na celu nakreślenie wartości, jakimi będzie komunikować się województwo i nadanie mu tożsamości. Szczególnie ważnym pytaniem jest też pytanie o perspektywy, które pozwala zarysować wizję na przyszłość, najlepiej taką pokazującą obszar jako rozwojowy.

Pytania o konkurencję:

Na tym etapie warto posiłkować się informacjami zebranymi przy analizach przeprowadzonych w ramach strategii biznesowej. Pamiętaj, aby zróżnicować analizowanych konkurentów. Wybierz nie tylko swoich bezpośrednich, podobnych konkurentów, ale też tych dalszych. Od każdego można się wiele nauczyć, a analiza konkurencji pozwala na wyciąganie wniosków i uczenie się na błędach bez popełniania ich samemu.

Pytania o grupę docelową:

Oczywiście powyższe to tylko kropla w morzu pytań. Odpowiedzi na nie, podobnie jak pytania o konkurencję zbiera się w trakcie tworzenia strategii biznesowej. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie określiłeś jeszcze swojej grupy docelowej, pod żadnym pozorem nie pomijaj tego kroku. Ciężko jest prowadzić skuteczną i celową komunikację województwa nie wiedząc do kogo się zwracasz.

Pytanie o cele komunikacji:

Jakie efekty chcesz uzyskać swoją komunikacją?

To ostatnie i zarazem niezwykle ważne pytanie, które ukształtuje Twoją komunikację. Województwa zazwyczaj decydują się na kilka równoległych celów do osiągnięcia. Przykładowo województwo mazowieckie w 2023 roku skierowało swoją strategię komunikacji na pokazanie się jako miejsca przyjaznego turystom oraz na promowanie wydarzeń kulturalnych.

Część kreatywna

Po przeprowadzeniu analizy możemy przejść do wykorzystywania zebranych informacji do kształtowania naszej strategii komunikacji. Część kreatywna to czas na stworzenie konceptu kreatywnego, na podstawie którego będziemy się komunikować. Tu również możemy oprzeć się o podział na etapy:

Część realizacyjna

To na tym etapie dane i idee zamieniają się w propozycje konkretnych działań. W zależności od tego, co i komu chcesz przekazać, należy dobrać inne media (zarówno digital, jak i offline) i ich zastosowanie. Przekaz skierowany do studentów znajdzie się raczej na mediach społecznościowych takich jak Facebook, taki skierowany do wykwalifikowanych profesjonalistów trafi na LinkedIn, a komunikacja mająca trafić do mieszkańców konkretnych miast może przybrać formę targetowanej kampanii MMS.

Strategia komunikacji dla województwa: szybka droga do efektywnej promocji

Podsumowując, strategia komunikacji dla województwa jest kluczowym elementem skutecznego marketingu miejsc. Pozwala na uporządkowanie działań, określenie celów oraz lepsze zarządzanie budżetem promocyjnym. Dzięki niej województwo może zwiększyć swoją atrakcyjność, przyciągnąć inwestorów, zbudować pozytywny wizerunek oraz skuteczniej komunikować się z mieszkańcami i turystami.

Kluczowe etapy tworzenia strategii to analiza, kreatywne opracowanie koncepcji oraz realizacja działań. Każdy z tych kroków wymaga staranności i przemyślenia, aby osiągnąć zamierzone cele i maksymalnie wykorzystać potencjał promocyjny regionu.

Na koniec podzielimy się pewną bezcenną radą. Podobnie jak inne dokumenty strategiczne, strategia komunikacji niestety nie jest wieczna. Podlega ona zmieniającym się trendom i standardom, a w wypadku województw również zmianom demograficznym i społecznym. Z tego powodu należy ją nieustannie analizować i aktualizować.

A jeśli potrzebujesz profesjonalnie stworzonej strategii komunikacji, skontaktuj się z Cityboard Digital.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane