Jak stworzyć strategię komunikacji dla województwa?
Cityboard.digital
Liczba odsłon: 24

Marketing już od swoich początków zajmował się sprzedawaniem wszystkiego, co istnieje. Obecnie jesteśmy dobrze zaznajomieni z marketingiem marek odzieżowych, spożywczych czy motoryzacyjnych. Czy jednak strategia komunikacji może dotyczyć też województw? Jak się zabrać za jej stworzenie? Jakie są z niej korzyści? Tego i wiele więcej dowiesz się z lektury naszego artykułu.
Strategia komunikacji dla województwa
W wypadku marek chcących wybić się z tłumu za pomocą marketingu strategia komunikacji to niezbędny element, pozwalający zachować porządek w tym, jak dany brand się komunikuje. Nie inaczej jest w wypadku województw. Można powiedzieć, że dla nich strategia komunikacji jest tym bardziej potrzebna. Budżety promocyjne dochodzą w tym wypadku do dziesiątek milionów złotych. Taki potencjał trzeba wykorzystać w przemyślany i spójny sposób, aby uzyskać optymalne efekty. Nie tylko ze względu na sukces brandu, ale też pod kątem odpowiedzialności przed podatnikami.
Prawidłowo opracowana strategia komunikacji w kontekście marketingu województwa pozwala nie tylko na uporządkowanie działań i określenie celów, ale też na lepsze przybliżenie kosztorysu. Tej ostatniej cechy nie da się przecenić, ponieważ promowanie województwa posiada zazwyczaj z góry zatwierdzone i rozdzielone wydatki.
Czym jest strategia komunikacji dla województwa?
W marketingu strategia komunikacji to dokument z wytycznymi, które określają jak dana organizacji (firma/instytuacja) komunikuje się z odbiorcą. Zawiera on sposoby i kanały, w których organizacja będzie realizować swoje treści. W uproszczeniu są to odpowiedzi na pytania: gdzie i jak będziemy się komunikować ze światem. Wynikać będą one bezpośrednio z nadrzędnego elementu, jakim jest strategia marki danej organizacji.
Należy jednak zaznaczyć różnicę pomiędzy strategią komunikacji a content planem. Content plan to dokument, który może wynikać ze strategii komunikacji w celu rozplanowania np. serii postów. Strategia komunikacji dotyczy długoterminowego planu oddziaływania na potencjalnych klientów, obecnych użytkowników czy cały rynek, rozrysowując dużo szersze założenia niż pojedyncza seria postów.
Strategię komunikacji można podzielić na trzy elementy, które przybliżymy w kolejnych rozdziałach:
- Część analityczna, w której należy poznać swoją markę, konkurencję, grupę docelową i cele, jakie chcesz osiągnąć swoją komunikacją.
- Część kreatywna, dzięki której znajdziesz BIG IDEA: główny przekaz i obietnicę marki organizacji i zbudujesz na jej podstawie claimy. Dzięki temu można zbudować język komunikacji.
- Część realizacyjna to etap, który da nam sfinalizowaną strategię komunikacji. To on określi kanały i środki przekazu oraz preferowaną formę contentu, odpowiadając na kluczowe pytanie: Gdzie i jak będziemy się komunikować ze światem.
Strategia komunikacji w marketingu miejsc: dlaczego warto?
We wstępie wspominaliśmy o tym, że strategia komunikacji jest niezbędna w marketingu województwa. Dlaczego tak jest? Oto niektóre z powodów:
- Zwiększenie świadomości – odpowiednio skierowany i dostosowany pod właściwą grupę docelową przekaz pozwala na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i pokazanie się w pozytywnym świetle. Oczywiście to jaki będzie ten pozytywny kontekst zależy od wcześniej powziętych założeń.
- Ułatwione reagowanie kryzysowe i komunikacja ad hoc – jeśli wiemy, jaki jest docelowy język komunikacji, możemy szybciej zareagować na sytuacje kryzysowe i zapobiec rozprzestrzenianiu nieprawdziwych lub negatywnych informacji. Poza tym przykładem łatwiejsza jest spontaniczna komunikacja np. szybkie organizowanie wydarzeń.
- Budowanie wiarygodności – jeśli nasza komunikacja jest spójna, pozwala na zwiększenie zaufania odbiorców.
- Pozyskiwanie inwestorów – dzięki jasnemu pokazaniu województwa jako miejsca perspektywicznego i rozwojowego łatwiej jest przyciągnąć inwestorów i zainteresować większe liczbę potencjalnych kontraktorów przy ogłaszaniu przetargów.
- Zwiększenie zasięgu komunikacji – dzięki skuteczniejszej komunikacji łatwiej jest rozprzestrzeniać informacje dot. województwa. Jest to profit nie tylko w kontekście promowania obszaru, ale też w wypadku akcji społecznych, eventów czy ogłaszania przetargów.
- Zwiększenie atrakcyjności dla potencjalnych mieszkańców – skuteczne budowanie reputacji województwa jako miejsca pozwalającego na rozwój i po prostu dobrego do życia może przełożyć się na większy napływ mieszkańców.
- Budowanie lojalności i pozytywnego nastawienia wśród mieszkańców – spójna komunikacja pokazująca pozytywne cechy województwa pozwala na zrobienie dobrego wrażenia nie tylko na potencjalnych, ale też obecnych mieszkańcach. Takie pozytywne bodźce mogą przełożyć się na efekt domina, gdzie poza naszą komunikacją w sieci będą też wybrzmiewać organiczne wypowiedzi osób zamieszkujących dany obszar.
- Lepsza optymalizacja kosztów – skuteczniejsza komunikacja pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu. Podobnie dzięki odgórnemu podejściu strategii komunikacji możliwe jest sprawniejsze planowanie i realizowanie działań, co również oznacza lepsze wykorzystanie budżetu. Obie te cechy mogą przełożyć się na lepszy zwrot z inwestycji.
Strategia komunikacji województwa: jak zrobić to dobrze?
Opisując czym jest strategia komunikacji dla województwa wspominaliśmy o podziale procesu jej tworzenia na trzy ogólne etapy. Każdy z nich jednak można podzielić na kilka pomniejszych kroków, co stanowczo uprości zrozumienie każdego kroku.
Część analityczna – to bardzo pracochłonny etap mający na celu zebranie danych, na których opierać się będą kolejne kroki. W celu uzyskania bardziej przystępnych form, podzieliliśmy go na pytania w poszczególnych kategoriach.
Pytania własne:
- Jakie jest Twoje województwo?
- Jakie są jego cechy charakterystyczne regionu?
- Jakie perspektywy województwo daje swoim mieszkańcom?
- Jakie są plusy i minusy mieszkania / pracy / inwestowania / otwarcia biznesu w danym województwie?
Powyższe pytania mają na celu nakreślenie wartości, jakimi będzie komunikować się województwo i nadanie mu tożsamości. Szczególnie ważnym pytaniem jest też pytanie o perspektywy, które pozwala zarysować wizję na przyszłość, najlepiej taką pokazującą obszar jako rozwojowy.
Pytania o konkurencję:
- Jak zachowuje się Twoja konkurencja (czyli inne województwa) w przestrzeni rynkowej?
- Jakie mają przekazy?
- Czego brakuje w komunikacji konkurencji?
- Jak konkurencja zwraca się do swojego odbiorcy?
Na tym etapie warto posiłkować się informacjami zebranymi przy analizach przeprowadzonych w ramach strategii biznesowej. Pamiętaj, aby zróżnicować analizowanych konkurentów. Wybierz nie tylko swoich bezpośrednich, podobnych konkurentów, ale też tych dalszych. Od każdego można się wiele nauczyć, a analiza konkurencji pozwala na wyciąganie wniosków i uczenie się na błędach bez popełniania ich samemu.
Pytania o grupę docelową:
- W jakim wieku jest mój modelowy odbiorca?
- Skąd pochodzi?
- Jakie ma wykształcenie?
- Czym się interesuje, jak robi zakupy, co lubi?
- Gdzie pracuje?
- Czy zależy mu na transporcie miejskim, infrastrukturze, atrakcjach itp.?
Oczywiście powyższe to tylko kropla w morzu pytań. Odpowiedzi na nie, podobnie jak pytania o konkurencję zbiera się w trakcie tworzenia strategii biznesowej. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie określiłeś jeszcze swojej grupy docelowej, pod żadnym pozorem nie pomijaj tego kroku. Ciężko jest prowadzić skuteczną i celową komunikację województwa nie wiedząc do kogo się zwracasz.
Pytanie o cele komunikacji:
Jakie efekty chcesz uzyskać swoją komunikacją?
To ostatnie i zarazem niezwykle ważne pytanie, które ukształtuje Twoją komunikację. Województwa zazwyczaj decydują się na kilka równoległych celów do osiągnięcia. Przykładowo województwo mazowieckie w 2023 roku skierowało swoją strategię komunikacji na pokazanie się jako miejsca przyjaznego turystom oraz na promowanie wydarzeń kulturalnych.
Część kreatywna
Po przeprowadzeniu analizy możemy przejść do wykorzystywania zebranych informacji do kształtowania naszej strategii komunikacji. Część kreatywna to czas na stworzenie konceptu kreatywnego, na podstawie którego będziemy się komunikować. Tu również możemy oprzeć się o podział na etapy:
- Ustalenie insightu: zdefiniowanie w kilku zdaniach problemu naszego odbiorcy, jaki rozwiążemy naszą komunikacją. Ten krok nie zawsze jest łatwy, ale rzetelne przeanalizowanie grupy odbiorczej zazwyczaj dostarcza dobre punkty zaczepienia.
- Big idea: to odpowiedź na powyższy problem, jaką prezentuje nasze województwo, ubrana w nietypową i atrakcyjną narrację.
- Claimy: czyli proste i chwytliwe hasła. Jest to big idea zamknięta w kilku słowach. Wykorzystuje się je w komunikacji, zarówno wizualnej, jak i tekstowej. Claimy są nieocenione, ponieważ nadadzą naszym przekazom rozpoznawalności.
- Język komunikacji: zestaw wytycznych określających Tone of Voice, dobór słownictwa, typowych zwrotów. Będzie to wzór dla przyszłej komunikacji. Przyda się on, zwłaszcza jeśli za późniejszą komunikację odpowiedzialne będą osoby, które nie były obecne przy procesie tworzenia strategii komunikacji.
Część realizacyjna
To na tym etapie dane i idee zamieniają się w propozycje konkretnych działań. W zależności od tego, co i komu chcesz przekazać, należy dobrać inne media (zarówno digital, jak i offline) i ich zastosowanie. Przekaz skierowany do studentów znajdzie się raczej na mediach społecznościowych takich jak Facebook, taki skierowany do wykwalifikowanych profesjonalistów trafi na LinkedIn, a komunikacja mająca trafić do mieszkańców konkretnych miast może przybrać formę targetowanej kampanii MMS.
- Kanały i środki przekazu: ich ustalenie adresuje powyższy problem. Chodzi o wybór platformy, na jakiej będziesz się komunikować.
- Forma przekazu: czyli wybór sposobu, w jaki będziemy podawać treści. W kontekście mediów społecznościowych jest to wybór komunikacji wideo, graficznej lub wizualnej, albo dowolnej mieszanki wszystkich trzech. Oczywiście w wypadku innych platform, te opcje również będą inne.
Strategia komunikacji dla województwa: szybka droga do efektywnej promocji
Podsumowując, strategia komunikacji dla województwa jest kluczowym elementem skutecznego marketingu miejsc. Pozwala na uporządkowanie działań, określenie celów oraz lepsze zarządzanie budżetem promocyjnym. Dzięki niej województwo może zwiększyć swoją atrakcyjność, przyciągnąć inwestorów, zbudować pozytywny wizerunek oraz skuteczniej komunikować się z mieszkańcami i turystami.
Kluczowe etapy tworzenia strategii to analiza, kreatywne opracowanie koncepcji oraz realizacja działań. Każdy z tych kroków wymaga staranności i przemyślenia, aby osiągnąć zamierzone cele i maksymalnie wykorzystać potencjał promocyjny regionu.
Na koniec podzielimy się pewną bezcenną radą. Podobnie jak inne dokumenty strategiczne, strategia komunikacji niestety nie jest wieczna. Podlega ona zmieniającym się trendom i standardom, a w wypadku województw również zmianom demograficznym i społecznym. Z tego powodu należy ją nieustannie analizować i aktualizować.
A jeśli potrzebujesz profesjonalnie stworzonej strategii komunikacji, skontaktuj się z Cityboard Digital.