Jak przeprowadzić analizę SWOT w kontekście marketingu 6.0?
Cityboard.digital
Liczba odsłon: 14

Marketing 6.0 coraz bardziej przesuwa granicę między digital marketingiem a realnym światem. Jak przygotować swoją firmę na erę marketingu immersyjnego? Odpowiedź poznasz w tym artykule.
Marketing 6.0 w praktyce
W naszym artykule o tworzeniu postów na Facebooku wspominaliśmy, że jeśli element marketingu przedstawia sobą widoczną wartość dla odbiorcy, staje się on dużo atrakcyjniejszy i co za tym idzie, chętniej konsumowany. Jest to często stosowane i efektywne podejście w marketingu cyfrowym. Marketing immersyjny podchodzi do tego problemu nieco radykalniej. Zamiast oferować zachętę do skonsumowania treści działania marketingu 6.0 próbują „otoczyć” odbiorcę cyfrowym światem integrując go ze światem rzeczywistym. Właśnie m.in. dzięki temu są w stanie osiągnąć tytułową immersję. Ale jak właściwie działa marketing 6.0?
Marketing 6.0 – czym jest?
Marketing immersyjny można opisać jako pójście z duchem czasów i reakcję na potrzeby kolejnych pokoleń, w szczególności Generacji Z i Generacji Alfa. Są to pierwsze pokolenia „digital natives”, wychowane z dostępem do świata cyfrowego. Marketing 6.0 zapewnia dostęp do spersonalizowanych, immersyjnych doświadczeń w ramach jednej kampanii reklamowej.
Przykład: gdy chcemy sprzedać komuś stół w ramach marketingu 5.0, możemy np. pokazać mu ów stół na OOH, możemy mu zademonstrować ten mebel w przykładowym wnętrzu na stronie producenta. Możemy nawet naprowadzić klienta na kolaboracje z ekspertami, którzy opowiedzą mu o tym, że jest to najlepszy stół pod słońcem, że jest on ekologiczny, luksusowy i pozbawiony wad. Czego jednak marketing 5.0 nie osiągnie, to nie pokaże odbiorcy stołu ustawionego w jego własnej jadalni. I jest to coś, co dostarcza marketing immersyjny, który dzięki AR (rozszerzonej rzeczywistości) może pokazać produkt i to, jak będzie się prezentował po zakupie w konkretnej lokalizacji.
Innym przykładem może być odbycie jazdy próbnej samochodem… w VR. Dzięki temu, potencjalny klient może poczuć to, jak samochód się prowadzi bez wychodzenia z salonu.
Marketing 6.0 – na czym buduje?
Według podziału stworzonego przez Philipa Kotlera marketing 6.0 to kolejny etap na ścieżce rozwoju marketingu. W telegraficznym skrócie:
- Marketing 1.0 – produktowy. Produkt sprzedaje się przez sam fakt jego dostępności. Chyba najbardziej znanym przykładem jest strategia marketingowa Forda Model T. Był to samochód dostępny dla mas przez swoją względnie niską cenę i przez to samosprzedający.
- Marketing 2.0 – kliencki. Produkt sprzedaje się przez dopasowanie do potrzeb i życzeń klienta. Ten etap odpowiadał na rosnące wymagania konsumenta i potrzebę różnorodności.
- Marketing 3.0 – wartości. Produkt odchodzi tutaj na drugi plan. Naprzód wysuwają się wartości prezentowane przez sam brand. Jednym z głównych założeń marketingu 3.0 jest odejście od traktowania konsumenta jako algorytmu wybierającego najkorzystniejszą ofertę i przejście do myślenia o kliencie jako człowieku z uczuciami, marzeniami i sentymentami.
- Marketing 4.0 – digital. Na tym etapie brak jest jakichś rewolucyjnych zmian w zwracaniu się do konsumenta, ten krok to raczej uzupełnienie etapu 3.0. Rewolucją jest natomiast sposób komunikacji. Rozwój technologii informatycznej sprawił, że pojawiły się zupełnie nowe drogi dotarcia do odbiorcy, wiele z nich znacząco skracających drogę między konsumentem i zakupem.
- Marketing 5.0 – AI. Tu również zmiany dotyczą technologii, a nie komunikacji. Piąty etap marketingu korzysta ze zdobyczy sztucznej inteligencji i IoT (Internet of Things) aby zoptymalizować docieranie do klienta i lepiej analizować aspekty marketingu np. ścieżki zakupowe.
- Marketing 6.0 – immersja. Ten etap zbiera trzy poprzednie etapy marketingu i łączy je, aby zachęcić odbiorcę do stania się aktywnym uczestnikiem narracji marki przez „zanurzenie się” w świecie marketingu. Dzięki wykorzystaniu IoT, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji.
Analiza SWOT – czym jest?

Budując strategię biznesową należy zebrać szereg informacji. Ich podstawą jest analiza SWOT. Ma ona na celu zdefiniowanie mocnych i słabych stron oraz wychwycenie szans i zagrożeń jakie mogą dotyczyć Twojej firmy. Jest ona również podstawą do analizy marketingowej.
Dzięki temu firmie łatwiej jest pozycjonować się względem konkurencji i odbiorcy, oraz utrzymywać dobry stan wiedzy na temat rynku. Umiejętne korzystanie z informacji uzyskanych dzięki analizie SWOT pozwala na wykorzystanie pojawiających się możliwości i zabezpieczenie się w strategicznych aspektach.
Analizę SWOT w jej prostej formie można sprowadzić do serii pytań:
Mocne strony
- W czym Twoja firma jest dobra?
- Jakie działania przynoszą największe dochody?
- W czym Twoja firma jest wyjątkowa? Czego nie robi konkurencja?
Słabe strony
- Co wymaga poprawy?
- Co przynosi straty?
- Czego brakuje Ci w porównaniu do konkurencji?
Możliwości
- Co możesz zrobić, żeby zwiększyć wydajność firmy?
- Czy widzisz nowe rynki, na które możesz wejść? A może jest jakiś nowy trend, w który Twoja firma idealnie się wpasowuje?
Zagrożenia
- Co może zagrozić Twojej pozycji na rynku?
- Czy Twoja działalność posiada elementy, które mogą przynieść straty np. pod wpływem jednej zmiennej?
- Z jakimi trudnościami boryka się Twoja firma?
O tych pytaniach warto myśleć zarówno pod względem czynników znajdujących się wewnątrz jak i na zewnątrz Twojej działalności.
Na tym etapie warto nadmienić, że przedstawione powyżej pytania przedstawiają uproszczoną wersję analizy SWOT w jej najbardziej uniwersalnej, ogólnej formie. Taką analizę można przeprowadzać w różnych kontekstach i właśnie o tym traktuje kolejny rozdział.
Analiza SWOT w ramach marketingu 6.0
Możliwości i zyski, które oferuje marketing 6.0 są faktycznie imponujące. Zanim jednak każdy biznes, od korporacji po lokalne działalności stwierdzi, że teraz chce działać w ramach marketingu immersyjnego, należy sprawdzić, czy firma w ogóle się do tego nadaje. Marketing 6.0 wraz z wachlarzem możliwości niesie ze sobą szereg wymagań i nie każde przedsiębiorstwo, a nawet nie każda branża musi doń pasować.
Oczywiście nie każda branża jest gotowa na rozszerzoną rzeczywistość i Internet Rzeczy. Wyprzedzenie swojego rynku to ogromna szansa marketingowa, jednak bycie o dwa kroki przed rynkiem, może czasem odbić się czkawką. Nie wszyscy klienci są bowiem gotowi na nowoczesność marek, których produkty kupują.
Dlatego właśnie tak przydatne jest przeprowadzenie analizy SWOT pod kątem marketingu immersyjnego. Warto zauważyć, że taka węższa forma analizy rządzi się nieco innymi prawami niż klasyczny SWOT. Poniżej przykłady.
Mocne strony:
- Które ze swoich mocnych stron możesz wykorzystać do stworzenia immersyjnych doświadczeń?
- Jakie są Twoje wyjątkowe zdolności, które możesz wykorzystać do stworzenia spersonalizowanych doświadczeń i treści?
- W jakich aspektach swojej działalności możesz zaznaczyć wartości drogie nowoczesnemu konsumentowi np. zrównoważony rozwój?
Słabe strony:
- Jakie aspekty Twojej firmy mogą ograniczać możliwości wdrażania i utrzymywania zaawansowanych technologii? Czy Twoja firma jest w stanie sobie poradzić np. z wdrożeniem technologii VR?
- Czy Twoi konsumenci są gotowi i zareagują dobrze na wdrażanie nowych technologii?
Możliwości
- Jakie możliwości do tworzenia innowacyjnych kampanii i angażowania klientów ma Twoja firma?
- Czy widzisz możliwości wykorzystania cyfrowych kanałów marketingowych przez Twoją firmę?
Zagrożenia
- Czy Twoja firma jest w stanie poradzić sobie z konkurencją na rynku digital marketingu i technologii immesywnych?
- Jak Twoja działalność oraz strategia w ramach marketingu 6.0 zareaguje na coraz ostrzejsze regulacje dotyczące ochrony prywatności i konsumenta?
- Czy Twój biznes jest gotowy na konieczność ciągłego dostosowywania się do nowych zdolności technologicznych i trendów?
Marketing 6.0 a analiza SWOT: podsumowanie
Podsumowując, marketing 6.0 oferuje ogromne możliwości, ale wymaga również odpowiedniego przygotowania i analizy. Przeprowadzenie analizy SWOT pomoże firmom ocenić, czy są gotowe na wdrożenie zaawansowanych technologii i czy ich strategia marketingowa jest zgodna z oczekiwaniami nowoczesnego konsumenta. W ten sposób mogą one skutecznie wykorzystać potencjał marketingu immersyjnego, tworząc angażujące i spersonalizowane doświadczenia, które przyciągną i zatrzymają klientów.
Marketing 6.0 to nowa era marketingu, która łączy zaawansowane technologie z tradycyjnymi metodami marketingowymi, tworząc immersyjne doświadczenia dla konsumentów. Analiza SWOT w kontekście marketingu 6.0 pozwala firmom zrozumieć, jakie mają mocne i słabe strony, jakie szanse mogą wykorzystać oraz jakie zagrożenia mogą napotkać. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą lepiej przygotować się na wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą marketing immersyjny.
Potrzebujesz wsparcia w nowoczesnych działaniach marketingowych? Napisz do nas.