Ile kosztuje reklama na platformach VOD?
Cityboard.digital

VOD to dziś jedna z najpopularniejszych form konsumpcji filmów, sportu, czy programów rozrywkowych. Jakie są koszty takiej reklamy w serwisach VOD? Jakie możliwości reklamowe oferują platformy? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Skrót VOD pochodzi od angielskiego terminu „Video on Demand”, co w polskim tłumaczeniu oznacza „wideo na żądanie”. Technologia VOD opiera się na strumieniowaniu danych, czyli udostępnianiu ich w postaci np. filmów, w dowolnym momencie. Według badań przeprowadzonych przez Mediapanel w lipcu 2023 roku serwisy VOD cieszyły się popularnością w Polsce, przyciągając 17 mln użytkowników, z czego 61% stanowili kobiety, a 39% mężczyźni.
Najważniejszą zaletą takich platform jest nieograniczony dostęp do filmów, seriali i innych treści wideo w dowolnym czasie i miejscu. Użytkownicy mają pełną kontrolę nad tym, co i kiedy oglądają, mogą przewijać, pauzować i wznowić oglądanie według własnych preferencji. W przeciwieństwie do tradycyjnej telewizji, która nadaje programy w określonych godzinach, VOD umożliwia dostęp do wybranych materiałów z wirtualnej biblioteki.
lle kosztuje reklama VOD: kampania na platformie
Platformy VOD można podzielić na te, które emitują reklamy oraz na te, które oferują korzystanie z serwisu bez reklam za opłatą subskrypcyjną. Aby odpowiednio dopasować treści reklamowe, warto bliżej poznać modele dystrybucji dostępne na rynku VOD:
- aVOD – najpopularniejszy model dystrybucji w Polsce, gdzie użytkownicy mają dostęp do wszystkich treści po obejrzeniu reklam,
- tVOD – drugi co do popularności model dystrybucji, który polega na wypożyczeniu materiału na określony czas. Jest często stosowany do transmisji pay-per-view, wydarzeń sportowych i premierowych odcinków seriali,
- sVOD – model oparty na opłatach abonamentowych, oferujący dostęp do szerokiej biblioteki filmów i seriali.
Decydując się na działania reklamowe na platformach VOD, warto wybrać te najbardziej popularne, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Najczęściej wybieranymi platformami VOD w Polsce są Netflix, Disney+, HBO MAX, Player oraz TVP VOD. Dzięki możliwościom oferowanym przez VOD reklamodawcy mogą precyzyjnie i skutecznie dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Platformy gromadzą dane o preferencjach użytkowników, co umożliwia dostosowanie przekazu reklamowego do ich zainteresowań i potrzeb, co przekłada się na skuteczność kampanii reklamowych.
Ile kosztuje reklama VOD
Koszt reklamy VOD zależy od wielu czynników, które wpływają na ostateczną cenę.
- Długość reklamy. Im dłuższa reklama, tym wyższy koszt.
- Obszar emisji reklamy. Koszty mogą się różnić w zależności od tego, czy reklama jest wyświetlana tylko na platformie, czy też w sieci.
- Grupa docelowa. Specyfika docelowej grupy odbiorców może wpływać na cenę reklamy.
- Dodatkowe opłaty. Koszty związane z wgraniem materiału reklamowego również wpływają na cenę.
- Capping. Ograniczenie wyświetleń reklamy na unikalnego użytkownika może wpłynąć na częstotliwość emisji i jej skuteczność.
- Dopasowanie do treści. Ukierunkowanie reklamy na konkretne kategorie programów lub zainteresowania odbiorców również jest czynnikiem zwiększającym jej koszt.
Nie można jednoznacznie określić kosztów reklamy VOD, ponieważ każda platforma ma swoją własną politykę cenową, która jest zmienna w zależności od wybranego formatu reklamowego. Jako przykład można podać koszty opublikowane przez TVP dotyczące ich mediów interaktywnych, czyli TVP VOD (styczeń 2022). Na przykład cena 30-sekundowego spotu reklamowego w rozliczeniu CPM wynosi od 170 do 280 złotych (ceny RC, pakietowa oferta). Za reklamę banerową na ich serwisach zapłacimy od 13 do 170 złotych za CPM. Oczywiście, te koszty dotyczą samej emisji. Za dodatkowe funkcje, takie jak targetowanie, wyłączność w bloku reklamowym, trzeba zapłacić więcej.
Reklama VOD może być skutecznym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na budowaniu zasięgu, ponieważ serwisy te gwarantują szeroki dostęp.
Chcesz wykorzystać reklamę VOD w swojej kampanii? Skontaktuj się z nami!