AI w marketingu. Jak wykorzystać
AI do celów kreacji?

AI to jedna z najszybciej rozwijających się technologii. Badania przeprowadzone przez Price Waterhouse Cooper przewidują, że do 2030 rynek sztucznej inteligencji wygeneruje ponad 15 bilionów dolarów. Jak wykorzystać AI w kreacji i marketingu? Jest na to kilka sposobów.

Test przyspieszonej kreacji

W marcu 2024 profesor University of Pennsylvania Ethan Mollick, postanowił rzucić wyzwanie sztucznej inteligencji. Zaplanował stworzenie kampanii dla gry edukacyjnej swojego autorstwa. Chciał zobaczyć, ile materiałów czatboty będą w stanie stworzyć w… 30 minut. Pośród kreacji znalazły się kampania mailowa, strona promująca grę (z grafikami i tekstami), kampania social media na pięciu platformach, scenariusz do filmu promocyjnego i samo wideo. Pomimo potrzeby korygowania, modele AI wywiązały się z zadania, mieszcząc się w limicie czasowym. Tak właśnie wyglądają obecne możliwości sztucznej inteligencji, a ich rozwój cały czas postępuje. Trendy w tworzeniu modeli idą w stronę mniejszych, ale wyspecjalizowanych AI „karmionych” danymi z wąskich dziedzin. Dzięki temu czatboty z piętnastowiecznych „ludzi renesansu” staną się niebawem nowoczesnymi specjalistami.

Kreacja graficzna

W kreacji bardzo często można spotkać się z sytuacją, w której AI jest „zaprzęgane” do tworzenia tzw. mockupów. Są to grafiki pomagające przedstawić i zobrazować wstępne propozycje kreacji, bez dużego nakładu pracy graphic designera. Jednak zastosowanie czatbotów graficznych nie musi ograniczać się do wyręczania grafików w pomniejszych zadaniach. Nowoczesne modele AI są w stanie same stworzyć złożone kreacje, mimo że te nierzadko wymagają korygowania.

Zabierając się do stworzenia takich projektów, specjalista od grafiki może najpierw skorzystać z czatbotów do produkcji obrazów. Modele AI takie jak Midjourney, Leonardo.ai lub Adobe Firefly generują wysokiej jakości grafiki w kilka minut. Oczywiście praca ze sztuczną inteligencją wymaga korekt i rozwinięcia sztuki tzw. promptowania, czyli wydawania właściwych poleceń. Efekty takiej pracy można następnie wykorzystać jako materiał źródłowy dla innych botów, inspirację lub osobną kreację.

Przykład grafiki wygenerowanej przez AI
Przykład grafiki wygenerowanej przez AI

Wygenerowany przez sztuczną inteligencję obraz można następnie zaanimować. Zajmują się tym takie AI jak Dreamlab lub Runway. Są one w stanie dodawać animacje do obrazów na podstawie prostych komend. W ten sposób można dodać np. ruch kamery. Jeśli zamiast animacji chcemy uzyskać wideo, możemy skorzystać z usług Luma lub Sora. Następnie w razie potrzeby bot muzyczny np. Suno doda muzykę. Jeśli motyw muzyczny jest nam zbędny, zamiast tego Artiist może wstawić głos lektora.

To jednak nie wszystko. Czatboty można wykorzystać do produkcji gier lub wizualizacji 3D. Meshy.ai jest w stanie wytworzyć assety na podstawie obrazów lub promptów. Oczywiście AI lepiej radzi sobie z tworzeniem modeli na podstawie tekstu, ale poradzi sobie też ze źródłem JPG.

A jak wyglądają możliwości tych czatbotów w praktyce? Można się o tym przekonać oglądając jeden z nowych teledysków Snoop Doggy Dogga. “Love You More” nie jest przełomem pod kątem muzycznym, jednak clip pełen różnorodnych scen i animacji powstał w 100% przy użyciu AI.

Zostając w świecie reklamy, dobrym przykładem może być kreacja Nike z 2023 roku. Marka wykorzystała AI do stworzenia meczu Sereny Williams z… nią samą. Przeciwko sobie zagrały wersje tenisistki z 1999 i 2017. Reklama została pokazana na festiwalach filmowych i zebrała wiele nagród.

Screenshot meczu Serena Williams vs. Serena Williams z reklamy Nike ”Never Done Evolving”

Kreacja tekstowa

Sztuczna inteligencja nie jest jeszcze w stanie zastąpić człowieka w kreowaniu nowych i oryginalnych pomysłów. Gdy jednak przychodzi do tworzenia treści, AI doskonale wypełni rolę asystenta, który szybko i bezbłędnie napisze treść. Czatboty takie jak Copilot, Chat GPT i Gemini mogą uzupełniać copywriterów w najróżniejszych zadaniach.

Po pierwsze: zamysł

To, że sztuczna inteligencja sama nie wykreuje nowatorskiego pomysłu, nie oznacza, że nie można jej wykorzystać do pomocy w samym tworzeniu pomysłów. Czatboty są dobre w zbieraniu informacji, więc idealnym ich wykorzystaniem będzie np. spytanie o obecne trendy lub benchmarki z podobnych kampanii. Następnie z tej analizy można wybrać różne materiały, które w połączeniu z naszym własnym researchem posłużą jako punkt wyjścia do kreowania nowych idei.

Po drugie: słowa kluczowe i hashtagi

Jeśli nasze copy musi mieć na uwadze optymalizację zasięgów, czatboty są idealnym narzędziem do znajdowania hashtagów i słów kluczowych. W końcu AI jest w stanie przetwarzać dane dużo szybciej niż człowiek. Dzięki temu, możemy być pewni, że nasz tekst trafi do zamierzonych odbiorców.

Po trzecie: outlining i pisanie tekstów

Modele AI mają swój mechaniczny styl wypowiedzi, który nie musi nadawać się do każdego tekstu. Jednak nadal mogą być ogromną pomocą przy tworzeniu contentu. Wystarczy poprosić czatbota o stworzenie zarysu i struktury tekstu, który następnie wytworzy “ludzki” copywriter.

Teoretyczne kompetencje AI w zakresie tworzenia treści są imponujące i dają możliwość napisania całego wachlarza tekstów takich jak mailing, posty i artykuły lub claimy. Nie spodziewajmy się jednak cudów. Nawet gdy używamy zaawansowanych i obszernych promptów, sztuczna inteligencja ma swój styl pisania i jest on bardzo ogólny, często opiera się na wypełnianiu zadania mało znaczącymi treściami. Oczywiście możemy wtedy dodać kolejne prompty np. zażyczyć sobie pisania bardziej “do rzeczy” lub potocznie, ale zwykle skutkuje to zmianami pojedynczych słów zamiast dodania “mięsa”. Dobrą praktyką w takich sytuacjach jest korzystanie z kilku czatbotów naraz, ponieważ każdy z nich pisze trochę inaczej i wybrane fragmenty mogą złożyć się w sensowną całość. Jeśli tak się nie stanie, teksty AI mogą po prostu posłużyć jako inspiracja do napisania właściwego copy.

Po czwarte i najużyteczniejsze: proofreading

Sprawdzanie tekstów to kolejne ulepszenie pracy copywriterskiej, jakie oferują czatboty. Ich zdolności w tym zakresie są co prawda ograniczone, ale taka pomoc bardzo wartościowa. Tutaj przewaga sztucznej inteligencji nad znanymi już od dawna narzędziami do sprawdzania tekstów leży w zdolności do nauki. AI nie posiada ograniczonej bazy błędów, dzięki czemu jest w stanie wskazywać błędy stylistyczne, a nie tylko gramatyczne, interpunkcyjne i ortograficzne.

Specjalista od kreacji + maszyna = tandem idealny?

W swoim obecnym stanie czatboty nie są w stanie zastąpić pracy kreacji. AI jest jednak w stanie znacząco zwiększyć efektywność i szybkość wykonywania zadań graphic designerów i copywriterów. Potrzebujesz wsparcia w zakresie kampanii z wykorzystaniem AI? Napisz do nas.

Zamów bezpłatną wycenę










    * Pola wymagane